Page 7 - ver1
P. 7

‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬מדבריו של ברזיס עולה כי ההכשרה הלקויה של הכתבים היא שעומדת‬
                 ‫בבסיס כניעתם לגורמים בעלי אינטרס כלכלי ולפיכך לפרסום כתבות בנושאים פופולריים‪ ,‬לפיכך‪,‬‬

                   ‫הטענה כי לו הכשרת הכתבים הייתה ראויה‪ ,‬סביר שנושאים פופולריים היו זוכים לפחות מקום‬
                                                                                                      ‫בכתיבתם‪ ,‬נכונה‪.‬‬

              ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי הרזיה היא נושא הנחשב בעיניי הציבור‪ ,‬וכי בשל היכנעותם‬
                                            ‫ללחצים מצד גורמים בעלי אינטרס כלכלי‪ ,‬הכתבים מרבים לכתוב עליו‪.‬‬

                     ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬תשובה זו מנוגדת לעמדתו של ברזיס‪ ,‬שכן הוא סבור כי בשל הכשרתם‬
                                          ‫הלקויה‪ ,‬כתבים נכנעים ללחץ וכותבים על נושאים פופולריים‪ ,‬ולא להיפך‪.‬‬

                                                                                             ‫‪ .17‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
             ‫המסקנה שעלתה ממחקרו של ששון הינה כי חשיפה לשפה שנייה בינקות מקלה על למידתה בבגרות‪.‬‬

                  ‫גולן סברה כי ניתן להסיק מהמחקר מסקנה אחרת‪ ,‬וכדי להכריע בעניין ערכה מחקר שבדק האם‬
            ‫חשיפה לשפה שנייה בינקות מקלה על למידת שפה אחרת נוספת בבגרות‪ .‬כלומר‪ ,‬ששון סבור שחשיפה‬

                ‫לשפה שנייה בינקות מקלה על למידת אותה שפה בבגרות‪ ,‬ואילו גולן סבורה שחשיפה לשפה שנייה‬
                                                           ‫בינקות‪ ,‬מקלה על למידת שפה נוספת בבגרות באופן כללי‪.‬‬

                         ‫נבדוק מאיזה מן המחקרים המתוארים בתשובות ניתן להסיק את שתי המסקנות שלעיל‪.‬‬

              ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬ממחקר שבדק האם בבגרותם‪ ,‬מי ששפת אמם אנגלית ובינקותם נחשפו לספרדית‪,‬‬
              ‫למדו אותה ביתר קלות ממי שבילדותם נחשפו רק לאנגלית‪ ,‬בהחלט ניתן להסיק את שתי המסקנות‬
               ‫שתוארו לעיל‪ ,‬שהרי ייתכן כי הממצאים הם תוצאה של חשיפה ספציפית לספרדית בינקות (ששון)‪,‬‬

                                                               ‫וכמו כן‪ ,‬של עצם החשיפה לשפה שנייה בינקות (גולן)‪.‬‬
                        ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬במחקר זה אין התייחסות למי שנחשפו בינקותם לשפה אחת בלבד‪.‬‬
               ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מסקנתם של שני החוקרים נשענת על הבחנה בין קבוצה שהייתה לה חשיפה‬
              ‫מוקדמת לשפה שנייה ובין קבוצה שכלל לא נחשפה לשפה שנייה בעבר‪ ,‬ואילו במחקר זה אין קבוצה‬

                                                                                                     ‫העונה להגדרה זו‪.‬‬
               ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬במחקר זה מובחנות הקבוצות במדד זכירת השפה לה נחשפו בינקות‪ ,‬ואילו‬
                ‫מסקנתם של כל אחד מן החוקרים נשענת על הבחנה בין מי שנחשפו לשפה שנייה בילדותם ובין מי‬

                                                                                               ‫שנחשפו רק לשפה אחת‪.‬‬

                                                                                             ‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
              ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה השנייה נאמר כי "דפוס שחיקת השיניים ורמת השחיקה מעידים על‬

                                                ‫סוג המזון שנלעס ועל עומס הלעיסה שהוטל על המשנן" (שורה ‪.)7‬‬
                   ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬חלקה הראשון של הפסקה השלישית עוסק במעבר מתפריט צמחי ברובו‬
            ‫לתפריט בשרי ברובו‪ ,‬כאשר בשורה ‪ 15‬נאמר כי "התווספות הבשר לתפריט של בני האדם מציינת את‬

                                                 ‫השלב שבו החל המין האנושי להתפתח בשני ענפים נפרדים‪."...‬‬
                ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬בפסקה הרביעית יש אמנם התייחסות למספר הארוחות שנהג אותו אדם לאכול‬
               ‫ביום‪ ,‬אך היא נזכרת כחלק מה"הבדלים בדפוסי צריכת המזון שהטביעו את חותמם לא רק על גוף‬
           ‫האדם‪ .‬עדויות מתקופות מאוחרות יותר בהיסטוריה האנושית מלמדות‪( "...‬שורות ‪ ,)19-20‬ולא כמידע‬

                                                                         ‫שיכול להתקבל מחקר משנן של אדם כלשהו‪.‬‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10