Page 5 - eng1
P. 5
הבנת הנקרא 2
מבנה הטקסט
פסקה ראשונה :הצגת תהליך ,שזוהה לפני מאות שנים ,בו חומרים משחררים אור בעת חימום.
פסקה שנייה :הצגת המדען הראשון ,רוברט בויל ,שזיהה את התהליך ב .1663
פסקה שלישית :הצגת יישום עדכני של תהליך זה – בדיקת רמות הקרינה שעובדים שונים נחשפים אליה.
פסקה רביעית :הצגת יישום נוסף של התהליך – בדיקת גילו של כלי חרסינה .משמש גם לצורך בדיקת
זיופים.
.18המטרה העיקרית של הטקסט היא ל -
תשובה .1להסביר כיצד גילו את התהליך המדובר .התשובה אינה נכונה כיוון שנאמר מתי גילו אותו
לראשונה אבל לא עסקו מעבר לפסקה השנייה בנושא זה.
תשובה .2לדון בתופעה מדעית והישומים הפרקטיים שלה.
תשובה .3לתאר את השימושים השונים של בדיקות חום.
תשובה .4להסביר את התהליך בו קרינה הופכת לאור .התשובה אינה נכונה כיוון שישנו רק חלק קטן
באחת הפסקאות בו עסקו בכך.
.19ניתן להסיק מהפסקה הראשונה ש "- "thermoluminescence
תשובה .1גורמת לחומר לספוג קרינה.
תשובה .2הופכת אור שמש לחום
תשובה .3לא מתרחשת בכל החומרים .התשובה נכונה כיוון שנאמר "."certain substances
תשובה .4מגבירה את הטמפרטורה של מינרלים קריסטליים.
.20המטרה העיקרית של הפסקה השנייה היא ל -
תשובה .1להסביר מדוע הניסויים של רוברט בוייל נראים "גסים" בסטנדרטים של היום .התשובה אינה
נכונה כיוון שלמרות שמידע זה נמסר בפסקה השנייה היא אינה עוסקת בעיקר בזה.
תשובה .2לספק הסבר מדעי למשהו שפעם נראה כקסם לא מוסבר.
תשובה .3לתאר את הועידה של האגודה המלכותית ב 1663לגבי התופעה .התשובה אינה נכונה כיוון שרק
נאמר שבשנה זו נערכה ועידה ,אבל לא הרחיבו לגביה.
תשובה .4לדון בתרומה של רוברט בויל להבנה של התהליך .התשובה נכונה כיוון שנאמר בפסקה כי הוא
הראשון שחזה את התופעה והסביר את מקורותיה.