Page 5 - ver2
P. 5
מיוחסת להם השפעה מיסטית על חיי האדם" ,מכאן שהעיסוק בכוכבים במיתולוגיה היוונית לא תאם את
ההשקפה לפיה לכוכבים יש השפעה על חיי האדם.
תשובה ( )4אינה נכונה .בפסקה נאמר כי " ...נעדר ממנה (מהמיתולוגיה היוונית) חיזוי העתיד על פי
הכוכבים" .כלומר ,העיסוק בכוכבים במיתוסים שיצרו היוונים לא היה קשור לניסיון לחזות באמצעותם
את העתיד.
.13התשובה הנכונה היא (.)1
החלק החסר אותו אנו נדרשים להשלים הוא למעשה דוגמה לטענה שהציג המרצה קודם לכן .לפי טענה
זו ,בגלל שאדם בטוח בידע שיש לו בתחום התמחותו ,הוא עלול שלא לבדוק לעומק פרטים הנוגעים
לתחום זה ,וכך לעשות טעויות.
נבדוק איזו מהאפשרויות המופיעות בתשובות מדגימה טענה זו.
תשובה ( )1נכונה .כיוון שאדם בטוח במקום הימצאותם של החפצים בביתו (= תחום התמחותו) ,הוא לא
יהסס בצעדיו כאשר הוא מתהלך בו בחשיכה (=לא לבדוק פרטים לעומק) ולכן סביר יותר שימעד (=יעשה
טעויות).
תשובה ( )2אינה נכונה .במצב המתואר בתשובה זו מדובר באדם שגם כאשר לא נמצא ב"תחום התמחותו"
(מכוניתו) לא עושה כל טעות.
תשובה ( )3אינה נכונה .במצב המתואר בתשובה זו מדובר על השלכות הטעות ("ההפסד הכספי שתגרום
טעותו") ולא על הסבירות לבצע אותה כתלות במידת המומחיות.
תשובה ( )4אינה נכונה .במצב המתואר בתשובה זו אמנם מדובר על בחירה שנובעת מתוך ביטחון עצמי
בתחום המומחיות של האדם (מטפס הרים מנוסה בוחר מסלולים קשים ומסוכנים יותר) ,אך אין כל
התייחסות לנזק שעלול להתרחש כתוצאה מכך.
.14התשובה הנכונה היא (.)4
בדבריו של החוקר מופיעות שתי טענות .הראשונה עוסקת ברכיבי יכולת ההתמצאות במרחב (יכולת
כללית ומספר יכולות ספציפיות) ,והשנייה עוסקת בקשר בין רכיבים אלה (ככל שרמתו של אחד הרכיבים
גבוהה ,גם רמתם של הרכיבים האחרים נוטה להיות גבוהה).
תשובה ( )1אינה נכונה .הטענה המופיעה בתשובה זו מתייחסת רק לטענתו השנייה של החוקר הנוגעת
למתאם בין רכיבי יכולת ההתמצאות.
תשובה ( )2אינה נכונה .בפסקה אין כל התייחסות לרמות רכיבי יכולת ההתמצאות במרחב בקרב כלל
האנשים ,כי אם לטיב הקשר בין הרכיבים הללו.
תשובה ( )3אינה נכונה .מהאמור בפסקה לא עולה כי יכולת ההתמצאות הכללית במרחב מורכבת מיכולות
התמצאות בסביבות ספציפיות ,כי אם שיכולת ההתמצאות במרחב מורכבת מיכולת התמצאות כללית
ומיכולות התמצאות בסוגי סביבות ספציפיים .כמו כן ,בטענה המופיעה בתשובה זו אין כל התייחסות
לקשר בין הרכיבים.
5