Page 10 - ver2
P. 10

‫"חומר שידוע ששיעורו במוח עומד ביחס ישר לצפיפות תאי העצב") וידוע שאזור זה ממלא תפקיד מרכזי‬
       ‫בתהליכי קבלת החלטות‪ .‬לאור הממצא כי הידלדלות תאי העצב התמקדה באזור האמור‪ ,‬התעוררה‬
                                                          ‫השאלה אם כאב כרוני עלול לפגוע ביכולת השיפוט‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי ידוע ששיעורו של ‪ – N‬אצטיל – אספרט במוח עומד ביחס ישר‬
    ‫לצפיפות תאי העצב‪ .‬לפיכך‪ ,‬אפקריאן כלל לא היה צריך כלל לשער דבר באשר ליחס בין שיעור החומר‬
‫לצפיפות תאי העצב‪ .‬נשים לב כי בתשובה זו מתואר יחס הפוך בין הגורמים והוא אינו תואם את מה שכבר‬

                                                                                              ‫ידוע לגבי יחס זה‪.‬‬
     ‫שובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי ידוע ששיעורו של ‪ – N‬אצטיל – אספרט במוח עומד ביחס ישר‬
    ‫לצפיפות תאי העצב‪ .‬לפיכך‪ ,‬אפקריאן כלל לא היה צריך כלל לשער דבר באשר ליחס בין שיעור החומר‬

                                                                                           ‫לצפיפות תאי העצב‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬כיוון שממצאי המחקר הצביעו על הידלדלות תאי עצב באזור המזוהה עם קבלת‬
   ‫החלטות בקרב מי שסובלים מכאב כרוני‪ ,‬ומכיוון שהשאלה שעלתה לאור הממצאים מתייחסת לפגיעה‬
 ‫ביכולת השיפוט אצל הסובלים מכאב כרוני‪ ,‬אזי שניתן להסיק שהשערת החוקר תתייחס לירידה ביכולת‬

                                      ‫השיפוט כתלות בצפיפות נמוכה של תאי העצב‪ ,‬ולא לגדילה ביכולת זו‪.‬‬
         ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬כיוון שממצאי המחקר הצביעו על הידלדלות תאי עצב באזור המזוהה עם קבלת‬
   ‫החלטות בקרב מי שסובלים מכאב כרוני‪ ,‬ומכיוון שהשאלה שעלתה לאור הממצאים מתייחסת לפגיעה‬
 ‫ביכולת השיפוט אצל הסובלים מכאב כרוני‪ ,‬אזי שניתן להסיק שהשערת החוקר תתייחס לירידה ביכולת‬
 ‫השיפוט כתלות בצפיפות נמוכה של תאי העצב – ככל שצפיפות תאי העצב באזורי קבלת ההחלטות נמוכה‬

                                                                          ‫יותר‪ ,‬כך יכולת השיפוט קטנה יותר‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .23‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
  ‫נבחן את הטענות המופיעות בתשובות לאור תוצאות הניסוי המתואר בשורות ‪ 9-16‬ונבדוק איזו מהן אכן‬

                                                                            ‫עולה מהאופן בו תוארו התוצאות‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬בהתייחסות לתוצאות הניסוי נאמר כי "נראה כאילו חסרה להם "תכנית על"‪ ,‬ועל כן‬
     ‫יעילות הבחירה שלהם הייתה נמוכה ב‪ 40%-‬בהשוואה לנבדקים הבריאים"‪( .‬שורות ‪ ,)14-15‬מכך אכן‬
      ‫משתמע ש"תכנית על" מסייעת לשפר את יעילות הבחירה‪ ,‬שכן מתיאור התוצאות עולה כי בגלל שלא‬

                                                      ‫הייתה "תכנית על" יעילות הבחירה הייתה נמוכה יותר‪.‬‬
  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הטענה המופיעה בתשובה זו מתייחסת לממצאי המחקר שתואר בחלקה הראשון‬

                                                      ‫של הפסקה‪ ,‬ולא לתוצאות המחקר אליו מפנה השאלה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תוצאות המחקר מתייחסות ליעילות תהליך קבלת ההחלטות ולא לכך שהן שגויות‬

                                                                                                      ‫או נכונות‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הביטוי "תכנית על" מתייחס לאופן בו קיבלו הנבדקים את ההחלטות "למדו‬
‫לבחור בקלפים מהחפיסות שבהן הסיכוי להרוויח גבוה יותר" (שורות ‪ ,)12-13‬כלומר‪ ,‬תהליך הלמידה הוא‬

                                                                                                    ‫תכנית העל‪.‬‬

                                                                                                                           ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10