Page 7 - index
P. 7

‫אפשרות ב‬         ‫אפשרות ב‪ :‬הצבת חרוז אדום באחד מהקצוות בשורה התחתונה ושניים צהובים‬
           ‫באמצע ובקצה השני (‪ 4‬ו‪ ,)6-‬וכן‪ ,‬הצבת החרוז האדום הנותר בשורה העליונה – כלומר‪,‬‬
          ‫באחד הקצוות (‪ 1‬או ‪ .)3‬במצב שכזה החרוז האדום הקיצוני נוגע רק בחרוז אדום‪ ,‬וישנה‬

                                                                              ‫הפרה של הכלל האמור‪.‬‬
            ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬חרוז ‪ 3‬הוא אדום – אפשרי; כפי שעולה מן ההסבר לתשובה ‪.1‬‬
            ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬חרוז ‪ 4‬הוא אדום – אפשרי; כפי שעולה מן ההסבר לתשובה ‪.1‬‬

                                                                                      ‫‪ .14‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
 ‫בהמשך לשאלה הקודמת – נערך שינוי בכללים‪ ,‬כך שמעתה בכל סידור של החרוזים‪ ,‬כל חרוז אדום יהיה‬

      ‫בין שני חרוזים צהובים; התבקשנו לקבוע באיזה מהמבנים המוצעים בתשובות ניתן לסדר את ששת‬
‫החרוזים כעת‪ .‬נארגן את החרוזים בתצורות המבוקשות ונבדוק באיזו מהן הדבר מתאפשר תוך שמירה על‬

                                                                                           ‫הכללים – אם בכלל‪.‬‬
            ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬סידור החרוזים במעגל מאפשר לשמור על הכללים‪ ,‬ובתוך כך – על הצבת כל‬

                                                                                ‫חרוז אדום בין שניים צהובים‪.‬‬
                                             ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬סידור החרוזים בשורה אחת לא מאפשר‬

                                               ‫לשמור על הכלל ולפיו כל חרוז אדום צריך להימצא בין שניים‬
‫צהובים‪ .‬הרי כפי שניתן לראות – במצב כזה יהיה חרוז אדום באחד הקצוות‪ ,‬שלפיכך רק בצדו האחד ניצב‬

                                                                                                     ‫חרוז צהוב‪.‬‬
                         ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬כדי לשמור על הכלל ולפיו כל חרוז אדום צריך להימצא בין‬
                        ‫שניים צהובים‪ ,‬הדבר מחייב להפחית את מספר החרוזים האדומים לשניים‪ ,‬ולפיכך‬

                                                                ‫יצירת שתי שורות בנות ‪ 3‬חרוזים אינו אפשרי‪.‬‬
       ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בהחלט ניתן לסדר את החרוזים במבנה כלשהו תוך שמירה על הכלל החדש;‬

                 ‫כאמור‪ ,‬ניתן לסדרם במעגל (תשובה ‪ )1‬כך שכל חרוז אדום יהיה בין שניים צהובים בדיוק‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
      ‫בשאלה זו התבקשנו לקבוע איזו מהטענות שמופיעות בתשובות מסכמת את הטיעון המרכזי בפסקה‪.‬‬
    ‫לצורך כך‪ ,‬נפרש תחילה את תוכן הפסקה ונסכם את המסר המרכזי במילים פשוטות‪ .‬לאחר מכן נבדוק‬

                        ‫איזו מהטענות עולה בקנה אחד עם המסר הזה ומשקפת אותו בצורה הטובה ביותר‪.‬‬
 ‫תחילה נכתב כי ״ֿהמתודה המדעית היא שיטה תיאורית בלבד‪ :‬מטרתה לצבור ידע על העולם‪ ,‬אך ִמ ֶידע זה‬
‫עצמו אי אפשר להסיק שום חיוב מוסרי ושום איסור מוסרי״ – כלומר‪ ,‬המדע מספק ידע תיאורי על העולם‬
‫ועל האופן שבו הוא עובד‪ ,‬ולא ניתן להסיק מכך דבר לגבי המוסר; בהמשך נכתב ״אם כן‪ ,‬אומנם אמת היא‬

     ‫כי המצאות רבות‪ ,‬כמו ההנדסה הגנטית ופצצת האטום‪ ,‬לא היו באות לעולם אלמלא הישגי המדע״ –‬
   ‫למרות שבלי המדע לא היו מגיעים להרבה המצאות רבות וחשובות; ״ברם אין הדבר מצדיק את הטענה‬
  ‫שיש לייחס משנה תוקף לעמדתם של מדענים בדיון המוסרי על השימוש הראוי בהמצאות אלו״ – זה לא‬
‫מצדיק את הטענה שדעת המדענים צריכה לקבל משקל מיוחד בדיון המוסרי לגבי השימוש בהמצאות הללו‬

                                                     ‫(שנשענות על הידע שהם חשפו והגיעו אליו הודות למדע)‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12