Page 7 - index
P. 7
אפשרות ב אפשרות ב :הצבת חרוז אדום באחד מהקצוות בשורה התחתונה ושניים צהובים
באמצע ובקצה השני ( 4ו ,)6-וכן ,הצבת החרוז האדום הנותר בשורה העליונה – כלומר,
באחד הקצוות ( 1או .)3במצב שכזה החרוז האדום הקיצוני נוגע רק בחרוז אדום ,וישנה
הפרה של הכלל האמור.
תשובה ( )3אינה נכונה .חרוז 3הוא אדום – אפשרי; כפי שעולה מן ההסבר לתשובה .1
תשובה ( )4אינה נכונה .חרוז 4הוא אדום – אפשרי; כפי שעולה מן ההסבר לתשובה .1
.14התשובה הנכונה היא (.)1
בהמשך לשאלה הקודמת – נערך שינוי בכללים ,כך שמעתה בכל סידור של החרוזים ,כל חרוז אדום יהיה
בין שני חרוזים צהובים; התבקשנו לקבוע באיזה מהמבנים המוצעים בתשובות ניתן לסדר את ששת
החרוזים כעת .נארגן את החרוזים בתצורות המבוקשות ונבדוק באיזו מהן הדבר מתאפשר תוך שמירה על
הכללים – אם בכלל.
תשובה ( )1נכונה .סידור החרוזים במעגל מאפשר לשמור על הכללים ,ובתוך כך – על הצבת כל
חרוז אדום בין שניים צהובים.
תשובה ( )2אינה נכונה .סידור החרוזים בשורה אחת לא מאפשר
לשמור על הכלל ולפיו כל חרוז אדום צריך להימצא בין שניים
צהובים .הרי כפי שניתן לראות – במצב כזה יהיה חרוז אדום באחד הקצוות ,שלפיכך רק בצדו האחד ניצב
חרוז צהוב.
תשובה ( )3אינה נכונה .כדי לשמור על הכלל ולפיו כל חרוז אדום צריך להימצא בין
שניים צהובים ,הדבר מחייב להפחית את מספר החרוזים האדומים לשניים ,ולפיכך
יצירת שתי שורות בנות 3חרוזים אינו אפשרי.
תשובה ( )4אינה נכונה .בהחלט ניתן לסדר את החרוזים במבנה כלשהו תוך שמירה על הכלל החדש;
כאמור ,ניתן לסדרם במעגל (תשובה )1כך שכל חרוז אדום יהיה בין שניים צהובים בדיוק.
.15התשובה הנכונה היא (.)4
בשאלה זו התבקשנו לקבוע איזו מהטענות שמופיעות בתשובות מסכמת את הטיעון המרכזי בפסקה.
לצורך כך ,נפרש תחילה את תוכן הפסקה ונסכם את המסר המרכזי במילים פשוטות .לאחר מכן נבדוק
איזו מהטענות עולה בקנה אחד עם המסר הזה ומשקפת אותו בצורה הטובה ביותר.
תחילה נכתב כי ״ֿהמתודה המדעית היא שיטה תיאורית בלבד :מטרתה לצבור ידע על העולם ,אך ִמ ֶידע זה
עצמו אי אפשר להסיק שום חיוב מוסרי ושום איסור מוסרי״ – כלומר ,המדע מספק ידע תיאורי על העולם
ועל האופן שבו הוא עובד ,ולא ניתן להסיק מכך דבר לגבי המוסר; בהמשך נכתב ״אם כן ,אומנם אמת היא
כי המצאות רבות ,כמו ההנדסה הגנטית ופצצת האטום ,לא היו באות לעולם אלמלא הישגי המדע״ –
למרות שבלי המדע לא היו מגיעים להרבה המצאות רבות וחשובות; ״ברם אין הדבר מצדיק את הטענה
שיש לייחס משנה תוקף לעמדתם של מדענים בדיון המוסרי על השימוש הראוי בהמצאות אלו״ – זה לא
מצדיק את הטענה שדעת המדענים צריכה לקבל משקל מיוחד בדיון המוסרי לגבי השימוש בהמצאות הללו
(שנשענות על הידע שהם חשפו והגיעו אליו הודות למדע).

