Page 2 - index
P. 2
.6פדנטיות :דייקנות – פדנטיות היא דייקנות קיצונית (לרעה)
( )1קנאות :מסירות – קנאות היא מסירות קיצונית (לרעה)
( )2רעבתנות :גרגרנות – רעבתנות מילה נרדפת לגרגרנות (כלומר אין כאן קיצוניות)
( )3למדנות :בקיאות – למדנות היא מילה נרדפת לבקיאות (כלומר אין כאן קיצוניות)
( )4ענוותנות :גאוותנות – ענוותנות היא ההפך מגאוותנות
.7התשובה הנכונה היא (.)2
לפנינו שאלת פסקה ועלינו לקבוע איזו מהתשובות היא משהו שנטען בפסקה .נקרא את הפסקה ננתח
ונתמצת לעצמנו אותה.
"מערכות הכתב הראשונות שהופיעו בעולם הקדום היו מערכות של כתב פיקטוגרפי -כתב שכל מילה או
הברה בו מיוצגת בציור" .כלומר במערכות כתב אלו ,כל מילה או הברה יוצגה על ידי ציור" .החוקרים אינם
מסכימים בשאלת הנסיבות המדויקות שבהן החלו להשתמש בכתב אלפביתי ,שיטת הכתב הנהוגה ברוב
שפות העולם בימינו ,אך אין מחלוקת כי המצאה זו בישרה עידן חדש" .כלומר ,למרות שלא ברור כיצד זה
קרה ,הופעת הכתב האלפביתי היה מהפכה.
"כעת היה אפשר ללמוד לקרוא ולכתוב בקלות יחסית :במקום ללמוד מאות או אלפי סימנים -סימן לכל
מילה או הברה במילה -די היה ללמוד מספר קטן יחסית של אותיות" .כלומר ,המהפכניות של הכתב
האלפביתי הייתה בכך שכבר לא היה צריך להכיר ציור לכל מילה אלא רק יחסית מעט אותיות ,וכך היה
פשוט יותר ללמוד לקרוא ולכתוב.
תמצות הפסקה :בהתחלה היה כתב בציורים שהצריך להכיר המון ציורים .הכתב האלפביתי הקל על
קריאה וכתיבה ,כי היה מספיק להכיר מעט אותיות.
תשובה ( )1אינה נכונה :בתשובה כתוב" :בכתב הפיקטוגרפי יש לעיתים שני סימנים שונים המייצגים את
אותה המילה" – לא נאמר דבר על כך בפסקה .אין לנו מידע על הציורים עצמם.
תשובה ( )2נכונה :בתשובה כתוב" :קל יותר ללמוד לקרוא ולכתוב בכתב אלפביתי מבכתב פיקטוגרפי" –
מתאים בדיוק למה שתמצתנו.
תשובה ( )3אינה נכונה :בתשובה כתוב" :קיומו של הכתב הפיקטוגרפי היה תנאי להופעת הכתב
האלפביתי" – על פי הפסקה ,לא ברור כיצד הופיע הכתב האלפביתי .מכאן שלא יכול להיות שמשתמע
שהכתב הפיקטוגרפי היה תנאי ל הופעת הכתב האלפביתי.
תשובה ( )4אינה נכונה :בתשובה כתוב" :בשפות שבהן השתמשו בכתב אלפביתי היו פחות מילים מבשפות
שבהן השתמשו בכתב פיקטוגרפי" – על פי הפסקה היו בכתב האלפביתי פחות אותיות .לא פחות מילים.

