Page 4 - eng2
P. 4
הבנת הנקרא 1
מבנה הטקסט
פסקה ראשונה :הצגת מורה בביה"ס יסודי שערכה ניסוי להצגת נושא השוויון אליו שאף דר' מרטין לותר
קינג שנרצח יום לפני כן.
פסקה שנייה :תיאור הניסוי בו הילדים בעלי העיניים הכחולות מופלים לרעה.
פסקה שלישית :תיאור המשך הניסוי (היפוך התפקידים) ,ההשפעה של הניסוי וההפנמה של התלמידים
למהי אפליה.
פסקה רביעית :תיאור המשך הדיון בניסוי שערכה המורה ,התומכים והמתנגדים ,וההשפעה ארוכת הטווח
שהייתה לו על מורים אחרים.
.13השאלה היא – כותרת מתאימה לטקסט יכולה להיות
תשובה .1האם צריך לדון בדעות קדומות בכיתה?
תשובה .2כחול ,חום או ירוק :האם צבע עיניים משפיע על אינטיליגציה?
תשובה .3הדעות של גיין אליוט לגבי זכויות האזרח.
תשובה .4השיעור היוצא דופן של גיין אליוט .התשובה נכונה כיוון שהטקסט כולו עוסק בשיעור המיוחד
שנערך לאחר מותו של מרטין לותר קינג .סופר באריכות איך הוא נערך ומה היו ההשפעות שלו.
.14השאלה היא – ניתן להסיק מהפסקה השנייה שהילדים בעלי העיניים החומות והירוקות -
תשובה .1לא רצו לשבת בנפרד מהחברים שלהם
תשובה .2החלו לנהוג בבריונות אחד כלפי השני
תשובה .3הפכו לבעלי ביטחון עצמי גבוה יותר .התשובה נכונה כיוון שנאמר בפסקה שהם החלו
להשתתף יותר בכיתה והפכו ליותר פתוחים.
תשובה .4ניסו לעזור לילדים בעלי העיניים הכחולות
.15השאלה היא – בהתאם לפסקה השלישית מה קרה כשאליוט הפכה את תפקידי הילדים?
תשובה .1הילדים בעלי העיניים החומות והירוקות סרבו להשתתף בתרגיל.
תשובה .2הילדים כחולי העיניים היו נחמדים יותר מאשר היו הילדים בעלי העיניים החומות והירוקות
ביום שישי .נאמר בשורה 22כי הילדים לא היו רעים – אולי בגלל הנסיון שלהם ביום שישי שהפך אותם
ליותר אמפתיים.
תשובה .3הילדים בעלי העיניים החומות והירוקות התנהגו באותו הדרך שבה הם התנהגו ביום שישי.
תשובה .4הילדים בעלי העיניים הכחולות המשיכו להרגיש מופלים לרעה.
.16השאלה היא – מהי "הנקודה שאליוט ניסתה להעביר" (שורות ?)26-27
תשובה .1האנשים שחווים אפליה הופכים לבריונים.
תשובה .2אפליה היא מזיקה .הטקסט כולו מסביר כיצד היא ערכה ניסוי בו היא ניסתה ללמד תלמידים
שלה מהי אפליה ומהן ההשפעות שלה.
תשובה .3אנשים לא צריכים להתייחס למה אחרים חושבים עליהם.
תשובה .4אנשים אינטליגנטיים הם בדרך כלל סובלניים יותר כלפי אחרים.