Page 2 - ver2
P. 2

‫‪ .6‬הׂשתרר ‪ָׂ ׂ :‬ש ַרר – השתרר זה התחיל להתקיים (=התחיל לשרור)‪ .‬כלומר ״הפך להיות שרר״‪.‬‬
                                 ‫(‪ )1‬התהלך ‪ :‬הלך – התהלך זה הלך לכאן ולכאן‪ ,‬ללא מטרה מוגדרת‪.‬‬

                  ‫(‪ )2‬נשבר ‪ :‬שבר – נשבר זה התפרק לחתיכות‪ .‬שבר זה גרם לדבר להתפרק לחתיכות‪.‬‬
                                                           ‫(‪ )3‬התנשם ‪ :‬נשם – התנשם זה נשם בכבדות‪.‬‬

               ‫(‪ )4‬נעמד ‪ :‬עמד – נעמד זה קם ועמד אחרי שישב או שכב‪ .‬כלומר‪ ,‬״הפך להיות עמד״‪.‬‬

                                                                                 ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
    ‫כדי לקבוע איזו מן האמירות שמופיעות בתשובות היא המתאימה ביותר לשקף את מהות התגובה‬

                                 ‫למעשהו של יוסף‪ ,‬נבין תחילה מה במעשיו מהווה את מושא הביקורת‪.‬‬

       ‫בניסיון להדגיש את המילים החשובות במסמך שכתב‪ ,‬הדגיש יוסף בסופו של דבר כמעט את כל‬
‫המילים שהופיעו בו‪ .‬כלומר‪ ,‬ככל שהדגיש יותר מילים‪ ,‬כך הקשה יותר על הקורא להבין מהן המילים‬

                                                                                        ‫החשובות במסמך‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬הביטוי תפסת מרובה לא תפסת‪ ,‬פירושו לעשות דבר מה במידה רבה מדי‪ ,‬ובעקבות‬
      ‫כך‪ ,‬לא להצליח בו‪ .‬אם כן‪ ,‬ביטוי זה אכן מתאים לבוא בתגובה למעשהו של יוסף‪ ,‬שהרי הדגשת‬

 ‫המילים נועדה למקד את הקורא בדברים החשובים‪ ,‬אך מכיוון שהדגיש את מרבית המילים במסמך‪,‬‬
                                     ‫לא ניתן לדעת מה בעצם היו הדברים החשובים ביותר שהופיעו בו‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הביטוי דין פרוטה כדין מאה‪ ,‬פירושו שיש לייחס לדברים הפעוטים חשיבות‬
  ‫זהה לזו שמייחסים לדברים מהותיים יותר‪ .‬ביטוי זה אינו מתאים לבוא בתגובה למעשהו של יוסף‪,‬‬

      ‫שהרי התגובה אמורה לשקף מעין ביקורת על כך שנכשל בניסיון להדגיש את הדברים החשובים‬
                                                                                                   ‫במסמך‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הביטוי מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת‪ ,‬פירושו שמי שהתכונן לעתיד יוכל‬
    ‫בבוא היום ליהנות מפירות עמלו‪ .‬הביטוי אינו נוגע למעשהו של יוסף‪ ,‬ועל כן אין בו כדי לשקף את‬
                                                                                              ‫התגובה לכך‪.‬‬

‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הביטוי אין תוכו כברו‪ ,‬פירושו שפנימיותו של מישהו אינה כחיצוניותו‪ ,‬כלומר‪,‬‬
            ‫שהוא צבוע‪ .‬הביטוי אינו נוגע למעשהו של יוסף‪ ,‬ועל כן אין בו כדי לשקף את התגובה לכך‪.‬‬

                                                                                 ‫‪ .8‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬

    ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמופיעות בתשובות משקפת את הנושא המרכזי של הפסקה‪ ,‬נבין‬
                                           ‫תחילה את תוכנה ונזהה את הנושא העיקרי שבו היא עוסקת‪.‬‬

‫לאורך הפסקה‪ ,‬נידונה חשיבותן של אמונות משותפות כבסיס לקיומה של חברה – בלעדיהן‪ ,‬לא תוכל‬
‫אף חברה להתקיים או לשגשג‪ ,‬שכן ללא אמונות ורעיונות משותפים‪ ,‬לא תתקיים אף פעולה משותפת‪,‬‬

   ‫ולפיכך לא ייתכן כל גוף חברתי‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי הנושא המרכזי של הפסקה הינו נחיצותן של‬
                                                          ‫אמונות משותפות לקיומן של חברות אנושיות‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7