Page 2 - ver2
P. 2

‫‪ .5‬שווק חיים ‪ :‬פעילות – שוקק חיים דבר (מקום) שיש בו פעילות רבה‪.‬‬
    ‫(‪ )1‬נדיב ‪ :‬ממון – נדיב הוא מי שיש לו נכונות רבה לתרום לאחרים מתוך רצון טוב‪ .‬אפשר‬
  ‫שאדם נדיב יהיה בעל ממון רב‪ ,‬אשר נותן לאחרים מבלי לרצות תמורה‪ ,‬אך לא בהכרח‪,‬‬

                                                     ‫שכן לא כל אדם נדיב הוא בעל ממון רב‪.‬‬
 ‫(‪ )2‬משופר ‪ :‬טיב – משופר הוא מה שעשו אותו טוב יותר‪ ,‬כלומר רמת טיבו גבוהה משהייתה‬

                                                                                         ‫קודם‪.‬‬
                                         ‫(‪ )3‬מפתיע ‪ :‬פליאה – מפתיע הוא דבר שמעורר פליאה‪.‬‬
                        ‫(‪ )4‬עסיסי ‪ :‬מיץ – עסיסי (כשנאמר על פרי) הוא מה שיש בו הרבה מיץ‪.‬‬

        ‫‪ .6‬מחית ‪ :‬למעוך – למעוך (בהקשר זה) זה לבצע פעולה שמטרתה ייצור מחית מדבר מה‪.‬‬
  ‫(‪ )1‬חוט ‪ :‬לטוות – טוויה היא פעולת של הכנת חוטים מסיבי כותנה‪ ,‬צמר וכד'‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן‬

    ‫לומר כי לטוות זה לבצע פעולה שמטרתה ייצור של חוט מדבר מה (סיב מסוג כלשהו)‪.‬‬
                                           ‫(‪ )2‬שמן ‪ :‬למשוח – למשוח זה למרוח שמן על משהו‪.‬‬

   ‫(‪ )3‬בריא ‪ :‬להחלים – להחלים זה להפוך להיות בריא‪ .‬אמנם ניתן לומר שלמעוך זה להפוך‬
     ‫משהו למחית‪ ,‬אך נשים לב כי מבצע פעולת ההחלמה הופך את עצמו לבריא‪ ,‬ולא דבר‬

                                                                                          ‫אחר‪.‬‬
‫(‪ )4‬פסולת ‪ :‬לברור – לברור זה לבחון רבים מאותו סוג (למשל גרגירי אורז) ולהרחיק מבניהם‬

                                                           ‫את הפגומים‪ ,‬כלומר את הפסולת‪.‬‬

                                                                         ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫כדי להבין למה המשילה תמי את איסורי ההורים‪ ,‬עלינו תחילה להבין את משמעות המשל בו‬

                                                           ‫השתמשה‪ ,‬וכן את ההקשר שבו נאמר‪.‬‬

    ‫את עמדתה של תמי אשר להטלת איסורים מצד הורים על ילדיהם ביטאה באמצעות משל‬
     ‫העוסק בחיכוך בין המטוס לאוויר והשפעתו על יכולתו של המטוס לטוס‪ .‬לדבריה‪ ,‬אמנם‬
    ‫חיכוך מועט בין המטוס ובין האוויר מאפשר לו להגיע למהירות רבה יותר‪ ,‬אך ללא חיכוך‬
‫כלל‪ ,‬אין המטוס יכול לטוס‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי לדעתה של תמי‪ ,‬כשם שהחיכוך בין המטוס‬
‫לאוויר חיוני ליכולתו לטוס‪ ,‬כך גם קיומם של איסורים מצד ההורים חיוניים להתפתחותו של‬

                                                                                              ‫הילד‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי תמי המשילה את הילד למטוס‪ ,‬שכן כשם שהמטוס‬
                          ‫לא יכול לטוס ללא חיכוך‪ ,‬כך הילד אינו יכול להתפתח ללא איסורים‪.‬‬

       ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי תמי המשילה את תהליך ההתפתחות התקין‬
                                                     ‫והמשופר למהירותו הרבה יותר של המטוס‪.‬‬

       ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי תמי המשילה את איסורי ההורים לחיכוך בין‬
                                                                                   ‫האוויר למטוס‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי תמי המשילה את התפתחות הילד ליכולת לטוס‪.‬‬

                                                                                                                       ‫‪2‬‬
   1   2   3   4   5   6   7