Page 2 - ver2
P. 2
.5שווק חיים :פעילות – שוקק חיים דבר (מקום) שיש בו פעילות רבה.
( )1נדיב :ממון – נדיב הוא מי שיש לו נכונות רבה לתרום לאחרים מתוך רצון טוב .אפשר
שאדם נדיב יהיה בעל ממון רב ,אשר נותן לאחרים מבלי לרצות תמורה ,אך לא בהכרח,
שכן לא כל אדם נדיב הוא בעל ממון רב.
( )2משופר :טיב – משופר הוא מה שעשו אותו טוב יותר ,כלומר רמת טיבו גבוהה משהייתה
קודם.
( )3מפתיע :פליאה – מפתיע הוא דבר שמעורר פליאה.
( )4עסיסי :מיץ – עסיסי (כשנאמר על פרי) הוא מה שיש בו הרבה מיץ.
.6מחית :למעוך – למעוך (בהקשר זה) זה לבצע פעולה שמטרתה ייצור מחית מדבר מה.
( )1חוט :לטוות – טוויה היא פעולת של הכנת חוטים מסיבי כותנה ,צמר וכד' .אם כן ,ניתן
לומר כי לטוות זה לבצע פעולה שמטרתה ייצור של חוט מדבר מה (סיב מסוג כלשהו).
( )2שמן :למשוח – למשוח זה למרוח שמן על משהו.
( )3בריא :להחלים – להחלים זה להפוך להיות בריא .אמנם ניתן לומר שלמעוך זה להפוך
משהו למחית ,אך נשים לב כי מבצע פעולת ההחלמה הופך את עצמו לבריא ,ולא דבר
אחר.
( )4פסולת :לברור – לברור זה לבחון רבים מאותו סוג (למשל גרגירי אורז) ולהרחיק מבניהם
את הפגומים ,כלומר את הפסולת.
.7התשובה הנכונה היא (.)3
כדי להבין למה המשילה תמי את איסורי ההורים ,עלינו תחילה להבין את משמעות המשל בו
השתמשה ,וכן את ההקשר שבו נאמר.
את עמדתה של תמי אשר להטלת איסורים מצד הורים על ילדיהם ביטאה באמצעות משל
העוסק בחיכוך בין המטוס לאוויר והשפעתו על יכולתו של המטוס לטוס .לדבריה ,אמנם
חיכוך מועט בין המטוס ובין האוויר מאפשר לו להגיע למהירות רבה יותר ,אך ללא חיכוך
כלל ,אין המטוס יכול לטוס .אם כן ,ניתן להבין כי לדעתה של תמי ,כשם שהחיכוך בין המטוס
לאוויר חיוני ליכולתו לטוס ,כך גם קיומם של איסורים מצד ההורים חיוניים להתפתחותו של
הילד.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור עולה כי תמי המשילה את הילד למטוס ,שכן כשם שהמטוס
לא יכול לטוס ללא חיכוך ,כך הילד אינו יכול להתפתח ללא איסורים.
תשובה ( )2אינה נכונה .מן האמור עולה כי תמי המשילה את תהליך ההתפתחות התקין
והמשופר למהירותו הרבה יותר של המטוס.
תשובה ( )3נכונה .מן האמור אכן עולה כי תמי המשילה את איסורי ההורים לחיכוך בין
האוויר למטוס.
תשובה ( )4אינה נכונה .מן האמור עולה כי תמי המשילה את התפתחות הילד ליכולת לטוס.
2