Page 2 - ver1
P. 2

‫‪ .5‬מחוגים ‪ :‬שעון – מחוגים הם החלקים בשעון שמורים על השעה‬

‫(‪ )1‬נורה ‪ :‬פנס – נורה היא החלק שמפיץ אור בפנס‪ .‬נשים לב שזה החלק העיקרי מבחינת תכלית הפנס‬
‫(משתמשים בפנס כדי להאיר‪ ,‬ונורה היא החלק שמפיק אור; זאת בדומה למחוגים ושעון – שעון‬

                                   ‫נועד להראות את השעה‪ ,‬והמחוגים הם החלק שמורה על השעה)‪.‬‬
                                                     ‫(‪ )2‬כריכה ‪ :‬ספר – כריכה היא החלק החיצוני בספר‬

                                             ‫(‪ )3‬חוטים ‪ :‬בד – חוטים הם חומר הגלם שממנו יוצרים בד‬
             ‫(‪ )4‬שטרות ‪ :‬ארנק – שטרות הם כסף שהודפס על נייר‪ ,‬ואפשר להחזיק אותם בתוך ארנק‬

‫‪ .6‬דלה מידע ‪ :‬סקרנות – סקרנות היא רצון לדעת‪ .‬דליית מידע זה הוציא מידע‪ .‬ניתן לומר כי בהקשר זה‪,‬‬
                                                       ‫דלה מידע זה פעל כדי להפיג‪ /‬לספק את הסקרנות‪.‬‬

                                                   ‫(‪ )1‬נפלו פניו ‪ :‬עצבות – נפלו פניו זה נעצב‪ ,‬חש עצבות‪.‬‬
         ‫(‪ )2‬נפל בפח ‪ :‬עורמה – נפל בפח זה שהצליחו להערים עליו‪ ,‬שפעלו כלפיו בעורמה וזה הצליח‪.‬‬
‫(‪ )3‬עלה על יצועו ‪ :‬עייפות ‪ -‬עלה על יצועו זה הלך לישון‪ .‬ניתן לומר שעלה על יצועו זה עשה את‬

                                                    ‫הפעולה שנועדה להפיג‪/‬לספק את העייפות שלו‪.‬‬
                               ‫(‪ )4‬העלה ארוכה ‪ :‬פציעה – העלה ארוכה זה החלים‪ ,‬שהפציעה החלימה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬

‫בפסקה נכתב כי סבכי הפיות פיתחו אסטרטגיה להתמודד עם העובדה שקוקיות מטילות את ביציהן בקינים‬
‫של ציפורים אחרות (במקרה זה‪ ,‬בקינים של סבכי הפיות)‪ ,‬ולאחר מכן הוסבר לנו מהי האסטרטגיה הזו‪:‬‬
‫נקבת סבכי הפיות שרה לגוזליה שיר מיוחד עוד בהיותם בביצה‪ ,‬שכן עוברי הסבכי לומדים את השיר‪ ,‬ואילו‬
‫עוברי הקוקייה אינם מסוגלים ללמוד זאת‪ .‬כך‪ ,‬כשהגוזלים בוקעים‪ ,‬נקבת הסבכי מבחינה בין גוזליה ובין‬
‫אלה שאינם יודעים את השיר‪ ,‬ומגרשת אותם‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי נקבת הסבכי שרה לגוזליה שיר מיוחד‬
‫עוד בהיותם בביצה‪ ,‬משום שכך היא יכולה להבחין בין גוזליה ובין גוזלי הקוקייה מיד כשהביצים בוקעות‪,‬‬

                                                                                ‫ולגרש את הגוזלים שאינם שלה‪.‬‬
‫תשובה (‪ )1‬איינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי האסטרטגיה שתוארה לעיל מאפשרת לנקבת הסבכי להבחין בין‬

                                     ‫גוזליה ובין גוזלי הקוקייה‪ ,‬ולא בין הביצים שהטילה ובין ביצי קוקיוית‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נכתב שעוברי הקוקייה אינם יכולים ללמוד את השיר מכיוון שהם אינם‬
‫ציפורי שיר‪ .‬לא ניתן להסיק מכך שאם נקבת הסבכי תמתין עד לאחר בקיעת הביצים לצורך לימוד השיר גם‬
‫גוזלי הקוקייה יצליחו ללמוד אותו‪ .‬אדרבא‪ ,‬סביר שהיות ולא מדובר בציפור שיר‪ ,‬גוזלי הקוקייה לא יצליחו‬

                                                                         ‫ללמוד אותו גם לאחר בקיעת הביצים‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי נקבת סבכת הפיות שרה לגוזליה שיר מיוחד עוד בהיותם בביצה‬

                                 ‫משום שהדבר מאפשר לה להבחין בינם ובין גוזלי הקוקייה מיד עם בקעתם‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי נקבת הסבכי שרה לגוזליה שיר מיוחד עוד בהיותם בביצה משום‬
‫שכך היא יכולה להבחין בינם ובין גוזלי הקוקייה ולגרש את הגוזלים שאינם שלה‪ ,‬ולא משום שהדבר נועד‬

                                                                      ‫להרתיע קוקיות מהלטיל בצים בקן שלה‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7