Page 2 - ver2
P. 2

‫‪ .6‬דרך ‪ :‬סלל — סלל משמעו יצר דרך‪.‬‬
               ‫(‪ )1‬מצוף ‪ :‬הציף — הציף משמעו גרם למשהו לצוף‪ .‬מצוף מסייע למשהו לצוף‪ .‬לא מתאים‪.‬‬

                                                 ‫(‪ )2‬מידע ‪ :‬הודיע — הודיע משמעו מסר מידע‪ .‬לא מתאים‪.‬‬
                                                        ‫(‪ )3‬מטבע ‪ :‬טבע — טבע משמעו יצר מטבע‪ .‬מתאים‪.‬‬

                               ‫(‪ )4‬נסורת ‪ :‬ניסר — נסורת הינה תוצר לוואי של פעולת הניסור‪ .‬לא מתאים‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
  ‫גיבור המחזה אינו מוכן לקבל את העובדה שנכונו לו אכזבות בחייו‪ .‬לדבריו‪ ,‬כבן אנוש הוא מסוגל לשאת‬
  ‫צער רק עד גבול מסוים‪ ,‬ומשום כך‪ ,‬משעה שגילה כי חיזוריו אחרי אהובתו היו לשווא‪ ,‬הגיע למסקנה כי‬

                                                                                            ‫אין כל טעם לחייו ‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בתחילת הקטע נאמר כי גיבור המחזה מסוגל להתמודד עם אכזבות קשות‪ .‬לפיכך‪,‬‬
    ‫אין היגיון בטענה בסוף הקטע כי הגיע למסקנה שאין טעם לחייו כאשר התמודד עם האכזבה שחיזוריו‬
                                                ‫לאהובתו היו לשווא‪ .‬טענה זו מנוגדת לטענה בתחילת הקטע‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בתחילת הקטע נאמר כי גיבור המחזה לא מסוגל להתמודד עם אכזבות קשות‪.‬‬
   ‫לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה בסוף הקטע כי הוא מסוגל להתמודד עם כל כאב (״אין כאב שהוא אינו מסוגל‬
                                                             ‫לשאת״)‪ .‬טענה זו מנוגדת לטענה בתחילת הקטע‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬נאמר כי חיזוריו של גיבור המחזה לא היו לשווא‪ ,‬כלומר חיזוריו הצליחו‪ .‬לפיכך‪,‬‬
‫אין היגיון בטענה כי לא היה יכול לשאת את כאבו‪ .‬אם חיזוריו הצליחו‪ ,‬אז אין סיבה שיחווה כאב או צער‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬נאמר כי לגיבור המחזה קשה להתמודד עם אכזבות‪ .‬ואכן כפי שמתואר במשפט הקודם‪,‬‬
 ‫מהרגע בו גילה כי חיזוריו לאהובתו היו לשווא‪ ,‬הוא הבין כי אין טעם לחייו‪ .‬ההיגיון נשמר לאורך הקטע‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .8‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
     ‫ג׳ונס ממעיטה בערכם של הרישומים המתארים עוּברי קופים בשלבי התפתחות שונים‪ ,‬שצייר הביולוג‬
 ‫שטולץ לפני מאה שנים‪ ,‬שכן לטענתה הרישומים אינם מדויקים‪ .‬איני חושב שג׳ונס טועה בטענה זו‪ ,‬שהרי‬
      ‫שטולץ עצמו סיפר שברישומיו לא מנע מעצמו חופש אמנותי מסוים‪ .‬עם זאת ידוע שהייתה לרישומיו‬

                                          ‫השפעה מכרעת על התאוריות ההתפתחותיות המקובלות בימינו ()‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬תחילה נטען כי ג׳ונס מתנגדת לרישומיו של שטולץ כי לדעתה הם אינם מדויקים‪ .‬אכן‬
     ‫בהמשך נטען כי שטולץ הודה שלעיתים ויתר על דיוק ברישומיו עבור חופש אומנותי‪ .‬אולם למרות כל‬
                       ‫אלה‪ ,‬לרישומיו היו השפעה מכרעת בתחום מדעי זה‪ .‬ההיגיון נשמר לאורך כל הקטע‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נטען כי ג׳ונס תומכת ברישומיו של שטולץ כי לדעתה הם משקפים את‬

‫המציאות‪ .‬בהמשך נטען כי רישומיו של שטולץ אכן מדויקים‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה בסוף הקטע כי אם‬
       ‫המצב היה הפוך‪ ,‬לרישומיו היו השפעה מכרעת‪ .‬אם רישומיו מדויקים ומשקפים את המציאות‪ ,‬הרי‬
                                                     ‫שלמצב ההפוך דווקא לא אמורה להיות השפעה מכרעת‪.‬‬

                                                                                                                            ‫‪2‬‬
   1   2   3   4   5   6   7