Page 2 - ver1
P. 2
.5הטיל עוגן :להפליג — הטיל עוגן משמעה פעולה שמונעת מסירה להפליג.
( )1שיקר :להאמין — שיקר משמעו ניסה לגרום למישהו אחר להאמין בדבר לא אמיתי .אין זה אומר
ששיקר מנע ממישהו להאמין .לא מתאים.
( )2שילם :לגבות — לגבות משמעו לגרום למישהו אחר לשלם .אין כאן מניעה .לא מתאים.
(ָ )3מחק :לכתוב — מחק הינה פעולה שמבטלת את התוצר של לכתוב .אולם מחק אינה פעולה שמונעת
את האפשרות לכתוב ,אלא רק מבטלת את התוצאה של לכתוב .לא מתאים.
(ָ )4פקק :למזוג — ָפקק משמעו לאטום את הבקבוק .כלומר ָפקק הינה פעולה שמונעת את האפשרות
למזוג .מתאים.
.6להכחיש :שקרי — להכחיש משמעו לטעון כי אשמה כלשהי הינה שקרית.
( )1להרגיע :נינוח — להרגיע משמעו לגרום למישהו אחר להיות נינוח .לא מתאים.
( )2לסלף :מעוות — לסלף משמעו לגרום לדבר כלשהו להיות מעוות ,מסולף ,שקרי .נשים לב כי להכחיש
משמעו לטעון כי משהו הינו שקרי ,אולם לסלף משמעו לתאר משהו באופן מעוות ,ושקרי .קשה לקבוע
בודאות כי זו התשובה הנכונה .נמשיך לבדוק ונחפש תשובה מתאימה יותר .לא מתאים.
( )3להתריע :מסוכן — להתריע משמעו לטעון כי דבר כלשהו הינו מסוכן .מתאים.
( )4להציף :שקוע — להציף משמעו למנוע מדבר כלשהו לשקוע .לא מתאים.
התשובה הנכונה היא (.)2 .7
המרצה בקורס לספרות סבור שתלמידים מהחוג לביולוגיה אשר לומדים בקורס שלו מאחרים לשיעורים
כיוון שהם משתייכים לחוג אחר.
נבדוק איזה מן הנתונים המופיעים בתשובות מחזק את מסקנת המרצה.
תשובה ( )1אינה נכונה .הנתון המופיע בתשובה זו מחליש את מסקנת המרצה ,שכן הוא מספק הסבר
חלופי לאיחורים – מרחק ההליכה בין הבניין בו נלמד הקורס ובין הבניין בו נמצאות הכתות של החוג
לביולוגיה.
תשובה ( )2נכונה .הנתון בתשובה זו מחזק את מסקנת המרצה ,שכן הוא מהווה דוגמה לתופעה המתוארת
במסקנה :תלמידים (מהחוג לספרות) מאחרים לשיעורים שאינם משתייכים לחוג בו הם לומדים (שיעורי
ביולוגיה).
תשובה ( )3אינה נכונה .הנתון המופיע בתשובה זו מחליש את מסקנת המרצה ,שכן התלמידים מאחרים
גם לשיעורים המשתייכים לחוג בו הם לומדים ,וכנראה יש סיבה אחרת לאיחורים.
תשובה ( )4אינה נכונה .הנתון המופיע בתשובה מחליש את מסקנת המרצה ,שכן לא רק התלמידים מהחוג
לביולוגיה מאחרים לשיעורי הקורס בספרות ,כי אם גם תלמידים המשתייכים לחוג לספרות ,ולכן ניתן
להניח כי כנראה קיימת סיבה אחרת שתסביר את האיחורים.
2