Page 9 - index
P. 9

‫מועד סתיו ‪2024‬‬                     ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 8 -‬‬

‫אמיר‪ .‬מכל מקום‪,‬‬  ‫הייתי סבורה שהיא‬  ‫הייתי מנסה לשכנע אותך לחזור בך מהחלטתך‬                                        ‫‪.	15‬‬

                                   ‫דעתך‪ ,‬אמיר בוודאי ינסה לגרום לך לעשות זאת‪.‬‬

   ‫(‪ )	1‬אולי ‪ /‬אילו ‪ /‬החלטה טובה‪ ,‬בניגוד למה שחושב ‪ /‬אני יודעת שאם אני לא אנסה לגרום לך לשנות את‬
     ‫(‪ )	2‬לא ‪ /‬גם אילו ‪ /‬החלטה רעה עוד יותר מכפי שחושב ‪ /‬כדאי שתזכור שאף שאין לי עניין שתשנה את‬

‫(‪ )	3‬היה סמוך ובטוח ש‪ / -‬גם לולא ‪ /‬החלטה שעלולה להזיק גם לי‪ ,‬ולא רק ל‪ / -‬מאחר שאין ביכולתי לשכנע‬

                                                                                             ‫אותך לדבוק ב‪-‬‬

 ‫(‪ 	)4‬לעולם לא ‪ /‬אף לו ‪ /‬החלטה נטולת היגיון‪ ,‬כמו שאומר ‪ /‬עליך להבין שמכיוון שאני כבר נכשלתי בניסיוני‬

                                                                                     ‫לשכנע אותך לשנות א 	ת‬

  ‫בתחום הפסיכולוגיה החברתית מוכרת תופעת "אפקט הצופה מהצד" ‪ -‬ככל שאדם נמצא בתוך קבוצת אנשים‬                       ‫‪.	16‬‬
           ‫גדולה יותר‪ ,‬כך הוא נוטה פחות לחוש שמוטלת עליו אחריות אישית להושיט עזרה לאנשים במצוקה‪.‬‬

‫תופעה אחרת המוכרת בתחום היא "אפקט הקורבן המזוהה" ‪ -‬אדם נוטה לסייע לאנשים במצוקה שיש לו מידע‬
            ‫אישי עליהם יותר משהוא נוטה לסייע לקבוצה גדולה ואנונימית של אנשים השרויים במצוקה דומה‪.‬‬

‫ארגון סיוע אוסף תרומות למען משפחות הסובלות מרעב‪ .‬בהתחשב בשני האפקטים הללו‪ ,‬ובהם בלבד‪ ,‬איזו‬                             ‫	‬
                                                          ‫מדרכי הפעולה הבאות כדאי לנציגי הארגון לנקוט?‬

     ‫(‪ 	)1‬לפנות טלפונית לתורמים פוטנציאליים בשמם המלא ולהציג להם נתונים על מספר המשפחות הסובלות‬
                                                               ‫מרעב ועל מספר המשפחות שהארגון סייע להן‬

      ‫(‪ )	2‬לגשת לאנשים ההולכים לבדם ברחוב‪ ,‬להראות לכל אחד מהם תמונה של משפחה אחת הסובלת מרעב‬
                                                        ‫ולבקש ממנו לתרום כסף לקניית מזון למשפחה הזאת‬

‫(‪ )	3‬להפיץ במקומות עבודה עלונים ובהם סיפוריהן של משפחות רבות הזקוקות למזון‪ ,‬ולבקש מכל מקום עבודה‬
                                                 ‫לבחור משפחה אחת ולאסוף למענה תרומות מכלל העובדים‬

       ‫(‪ 	)4‬לארגן אירוע התרמה שבו משפחות שקיבלו סיוע מהארגון בעבר יספרו לקהל את סיפוריהן האישיים‬
      ‫ויבקשו שכל אחד מהיושבים בקהל ישאיר לפני לכתו תרומה לארגון בקופה שהוצבה לשם כך בכניסה‬

 ‫בבסיס מחקרו הלשוני‪-‬היסטורי של הוגה הדעות ׁשְלֵגְל‪ ,‬שפורסם בשנת ‪ ,1808‬עמדה ההנחה שבאמצעות חקר‬                    ‫‪.	17‬‬
‫השפות של העמים השוכנים בין הודו לגרמניה יהיה אפשר לגלות את עקבות נדודיהם של הגרמנים הקדמונים‪.‬‬

   ‫שלגל אומנם הצליח להראות שיש קשר לשוני בין השפה הגרמנית לשפה ההודית סנסקריט ‪ -‬ממצא שתמך‬
     ‫בסברתו שמוצאם של הגרמנים בהודו ‪ -‬אולם הוא לא הצליח לסרטט נתיב שדרכו הגיעו הגרמנים מהודו‬
                                                                                                       ‫לאירופה‪.‬‬

‫לפי המשתמע מן הפסקה‪ ,‬איזו מן הטענות הבאות מסבירה באופן הטוב ביותר את העובדה ששלגל לא הצליח‬                             ‫	‬
                                                                 ‫לסרטט נתיב שדרכו הגיעו הגרמנים לאירופה?	‬

       ‫(‪ )	1‬הוא לא מצא בקרב העמים השוכנים בין הודו לגרמניה אנשים הדוברים גם גרמנית וגם סנסקריט‬
           ‫(‪ )	2‬הוא סבר שקשר בין הגרמנית לשפות אחרות אינו יכול ללמד על מסלול נדודיהם של הגרמנים‬
           ‫(‪ 	)3‬הוא לא מצא קשר לשוני מספק בין הגרמנית לשפות עמים אחרים השוכנים בין הודו לגרמניה‬

‫(‪ 	)4‬הוא לא היה בטוח שהקשר הלשוני בין הגרמנית לסנסקריט מעיד על היסטוריה משותפת של שני העמים‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14