Page 8 - index
P. 8

‫מועד קיץ ‪2022‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 7 -‬‬

‫‪ .	12‬עד לשנות השמונים של המאה העשרים סברו בקהילה הרפואית כי רמת החומציות בקיבה גבוהה מכדי לאפשר‬

           ‫נוכחות של חיידקים בה‪ ,‬ולכן לא ייתכן שחיידקים גורמים לכיב קיבה‪ .‬ניסוי מדעי הפריך סברה זו‪.‬‬

               ‫איזה מהניסויים הבאים אינו יכול להיות ניסוי זה?‬                                                ‫	‬

                ‫(‪ )	1‬דגימת תאים מקיבותיהם של אנשים הלוקים בכיב קיבה‪ ,‬ובדיקה אם יש בהם חיידקים‬
‫(‪ 	)2‬יצירת סביבה מלאכותית ובה רמת חומציות הדומה לזו שבקיבה‪ ,‬ובדיקה אם יש חיידקים ששורדים בה‬

  ‫(‪ )	3‬טיפול בכיב קיבה באמצעות תרופה שהשפעתה היחידה היא קטילת חיידקים‪ ,‬ובדיקה אם הכיב נרפא‬
                                                                                         ‫בעקבות הטיפול‬

      ‫(‪ 	)4‬הורדת רמת החומציות בקיבה באמצעות חומרים נוגדי חומציות‪ ,‬ובדיקה אם אחרי הירידה ברמת‬
                                                                               ‫החומציות יש בה חיידקים‬

‫חוקרים ביקשו לבדוק את מידת ההצלחה של שני סוגי פרסומות בטלוויזיה‪ :‬אלה שמשתמשות בשחקנים שאינם‬                  ‫‪.	13‬‬
    ‫מוכרים‪ ,‬ואלה שמשתמשות בדמויות מפורסמות מעולם הבידור‪ .‬במחקרם נמצא שמוצר שמפרסמת אישיות‬

 ‫ידועה נמכר יותר ממוצר אחר‪ .‬את תמצית מסקנותיהם ביטאו החוקרים בכותרת המאמר שסיכם את המחקר‪:‬‬
                                                                      ‫"אנו מאמינים רק למי שאנו כבר מכירים"‪.‬‬

               ‫איזו מן הטענות הבאות יכולה להחליש את מסקנתם של החוקרים?‬                                       ‫	‬

  ‫(‪ )	1‬הצלחתה של פרסומת שבה מככבת אישיות ישראלית ידועה אינה נמוכה מזו של פרסומת שבה מככבת‬
                                                                                    ‫אישיות מפורסמת זרה‬

       ‫(‪ 	)2‬ברדיו‪ ,‬שלא כמו בטלוויזיה‪ ,‬מרבית המפרסמים נוהגים להשתמש בדמויות מוכרות מעולם הבידור‬
   ‫(‪ 	)3‬שחקן שאינו מוכר יוצר תחושה שגם המוצר שהוא מפרסם אינו מוכר‪ ,‬והדבר מעורר חשד אצל הצרכן‬
‫(‪ 	)4‬רק חברות שמוצריהן פופולריים ביותר יכולות לעמוד בתשלום הכרוך בהעסקת אישיות מפורסמת לצורך‬

                                                                                           ‫פרסום מוצריהן‬

   ‫בראשית המאה העשרים ניתן השם "טיפת חלב" לתחנות שבהן חילקו חלב לאימהות שאינן יכולות להניק‪ ,‬כדי‬              ‫‪.	14‬‬
‫שיאכילו בו את תינוקותיהן‪ .‬עם השנים השתנה ייעודן של התחנות‪ ,‬וכיום מציעים בתחנות "טיפת חלב" חיסונים‬
                                                                                                                 ‫	‬
                      ‫לתינוקות ולפעוטות‪ ,‬עוקבים אחר התפתחותם ומייעצים להורים בנוגע לטיפול הראוי בהם‪.‬‬

                           ‫איזה מן המקרים הבאים מדגים את אותה התופעה המודגמת בשם "טיפת חלב" לעיל?‬

‫(‪" 	)1‬תא כפפות" הוא תא בקדמת המכונית שנוהגים לאחסן בו את רישיונות הרכב וחפצים קטנים‪ .‬כאשר החלו‬
             ‫לייצר מכוניות בעלות תא כזה‪ ,‬הוא נועד לאחסון הכפפות‪ ,‬שנחשבו לאביזר הכרחי בעת הנהיגה‬

‫(‪" 	)2‬כורסת טלוויזיה" הוא כינוי לכורסה רחבה ונוחה‪ ,‬שנעשתה פופולרית עם עליית הפופולריות של הטלוויזיה‪.‬‬
  ‫כיום היא אהובה לא רק על צופי טלוויזיה אדוקים‪ ,‬אלא גם על מי שמחפשים רהיט נוח לקריאה ולמנוחה‬
‫(‪" )	3‬בית בד" הוא מפעל להפקת שמן זית‪ ,‬ומקור שמו ב"בד" ‪ -‬קורת עץ כבדה ששימשה לסחיטת הזיתים בימי‬
                                       ‫קדם‪ .‬בבתי הבד המודרניים הסחיטה מתבצעת באמצעות צנטריפוגות‬
   ‫(‪" 	)4‬נייר כסף" הוא השם המקובל לרדיד האלומיניום המשמש לכיסוי דברי מזון ולעטיפתם‪ .‬בעבר היה נהוג‬
              ‫לייצר רדיד דומה מּבדיל‪ ,‬שגם לו‪ ,‬כמו לאלומיניום‪ ,‬צבע דומה לצבעה של המתכת היקרה כסף‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13