Page 10 - psychometric_july_2019
P. 10

‫מועד קיץ ‪2019‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 9 -‬‬

               ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

               ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

 ‫ריבוי מלחמות האזרחים ביפן הצמיח בתחילת המאה התשיעית מעמד חברתי של לוחמים‪ .‬מכיוון שבתקופה זו‬                         ‫(‪	)1‬‬
     ‫הייתה לדת ולתורות רוחניות שונות השפעה רבה על כל תחומי החיים ביפן‪ ,‬חרגה הכשרתו של הלוחם מעבר‬
      ‫לתרגול של שיטות הגנה והתקפה‪ ,‬וכללה גם התמודדות עם שאלות רוחניות‪ ,‬ובראשן ‪ -‬משמעות חייו לנוכח‬                    ‫(‪	)5‬‬
    ‫האפשרות שימות‪ .‬התמודדות זו הביאה את הלוחם לידי התבוננות בעצמו ‪ -‬במחשבותיו‪ ,‬רגשותיו‪ ,‬שאיפותיו‬                       ‫	‬
                                                                                                                       ‫	‬
‫ויחסיו עם העולם‪ .‬במרוצת השנים הייתה ההתבוננות העצמית לחלק בלתי נפרד ממהותן של אומנויות הלחימה‪,‬‬
                                                                 ‫והיא שהקנתה להן מעמד מרכזי בתרבות היפנית‪.‬‬          ‫(‪)	10‬‬

     ‫ביפן של המאה ה‪ 20-‬השתנה המצב לחלוטין‪ .‬במלחמות שבהן נעשה שימוש במטוסי קרב ובטנקים‪ ,‬לא היו‬                       ‫(‪)	15‬‬
     ‫אומנויות הלחימה רלוונטיות עוד‪ ,‬ואומנויות הלחימה הפכו מדרך חיים לתחביב שמטרתו לשפר את היכולת‬                       ‫	‬
      ‫הגופנית‪ .‬ההתייחסות לממד הרוחני שלהן נותרה בבחינת מס שפתיים בלבד‪ .‬בשנות השישים חש הירויוקי‬                        ‫	‬
    ‫אאוקי‪ ,‬מורה בכיר לאומנות הלחימה הקרויה קראטה‪ ,‬שדרוש שינוי של ממש‪ ,‬שיהפוך את הקראטה לעיסוק‬
    ‫רלוונטי לחיים המודרניים‪ .‬על פי אאוקי‪ ,‬קשייו של האדם המודרני באים לידי ביטוי בעיקר במקום עבודתו‬                  ‫(‪	)20‬‬
   ‫ובקשריו החברתיים‪ ,‬והם למעשה ״שדה הקרב״ שלו‪ .‬שדה קרב זה מאופיין בקצב חיים מהיר‪ ,‬בשינויים רבים‬
    ‫ובתחרותיות‪ .‬על פי אאוקי‪ ,‬אומנות לחימה תהיה רלוונטית אם היא תאפשר ל״נלחם״ בשדה הקרב המודרני‬                      ‫(‪)	25‬‬
  ‫להתמודד באמצעות גופו עם הקשיים הרגשיים שמציבה לפניו החברה המודרנית‪ .‬נוסף על כך‪ ,‬מכיוון שקשיים‬
                                                                                                                    ‫(‪)	30‬‬
       ‫אלו הם נחלתם של כל בני האדם כיום‪ ,‬רצה אאוקי לפתח טכניקות פשוטות שאינן מצריכות יכולת גופנית‬
                                                                       ‫מיוחדת‪ ,‬ואשר כל אחד יכול להשתמש בהן‪.‬‬

‫אאוקי טען שאצל כל אדם מתעצב מספר מצומצם של דפוסים רגשיים ונפשיים האופיינים לו‪ .‬הדבר יוצר פגיעה‬
‫בקשב של האדם לעצמו ולסביבתו‪ ,‬שכן הוא מגיב תגובה אוטומטית להתרחשויות סביבו על פי הדפוסים שאימץ‪.‬‬

  ‫לדבריו‪ ,‬בעידן המודרני יש מקור נוסף לבעיה זו‪ .‬בעבר הסתמך האדם על גופו לשם השגת צרכיו‪ ,‬ובה בעת היה‬
    ‫כפוף למגבלות שהטיל עליו גופו‪ .‬כיום הטכנולוגיה המודרנית מפחיתה את השפעת הגוף ומגבלותיו על אורח‬
     ‫החיים של האדם‪ ,‬ובסופו של דבר גורמת ל״נתק״ בינו לבין גופו‪ .‬אאוקי ניסה לתת מענה לבעיות אלו בשתי‬

 ‫דרכים‪ ,‬וזאת על בסיס אמונתו שעולמנו הנפשי והרגשי בא לידי ביטוי בדפוסי תנועה‪ ,‬וכי שינוי בדפוסי התנועה‬
    ‫יכול לחולל שינוי בעולם זה‪ .‬דרך אחת הייתה הנהגת אימון מפרך ואינטנסיבי שבו יגיע המתאמן לקצה גבול‬

‫היכולת שלו‪ ,‬לכאורה‪ .‬במצב זה‪ ,‬הוא סבר‪ ,‬ייאלץ המתאמן למצוא דרכים חדשות להשתמש בגופו‪ ,‬במקום הדרך‬
 ‫שבה השתמש עד אותו הרגע‪ ,‬כדי שיוכל להמשיך‪ .‬הוא גם האמין שהקושי הפיזי יכול לגרום להעלאת תסכולים‬
  ‫ומחסומים רגשיים‪ ,‬שעובדת היותם חבויים היא מקור לבעיות רגשיות והתנהגותיות‪ .‬דרך נוספת הייתה פיתוח‬

      ‫תרגילים שמשלבים סוגים מנוגדים של תנועה‪ ,‬כדי להימנע מהדגשה של דפוס תנועה יחיד‪ .‬למשל‪ ,‬בתרבות‬
     ‫היפנית מסמלת תנועה אנכית לעבר השמיים את העולם האידיאלי‪ ,‬ואילו תנועה אופקית מסמלת את החיים‬
   ‫המעשיים‪ .‬לכן שם אאוקי דגש רב על תנועות שמאחדות את שני הכיוונים ‪ -‬האנכי והאופקי‪ .‬כך‪ ,‬כאשר אדם‬
    ‫שמונחה על ידי אידיאלים בלבד יבצע תנועות אלה‪ ,‬הוא ילמד להתייחס גם להיבטים מעשיים של החיים‪ .‬על‬
  ‫בסיס הרעיונות של אאוקי והטכניקות שפיתח‪ ,‬נוצרה אומנות לחימה חדשה‪ ,‬היא השינטאידו ‪ -‬״הדרך החדשה‬

                                                                                                         ‫של הגוף״‪.‬‬

               ‫השאלות‬

               ‫‪" 	.18‬התמודדות זו" (שורה ‪ )4‬היא ההתמודדות של ‪-‬‬

                                        ‫(‪ )	1‬תושבי יפן במהלך מלחמות האזרחים‬                                         ‫	‬
                       ‫(‪ )	2‬תושבי יפן עם השפעת הדת על תחומי החיים השונים‬                                            ‫	‬
                                                                                                                    ‫	‬
                                     ‫(‪ )	3‬הלוחם עם תרגול שיטות הגנה והתקפה‬                                          ‫	‬
               ‫(‪ 	)4‬הלוחם עם תהיות פילוסופיות‪ ,‬כגון השאלה מה משמעות חיי	ו‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15