Page 10 - psychometric_july_2019
P. 10
מועד קיץ 2019 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
ריבוי מלחמות האזרחים ביפן הצמיח בתחילת המאה התשיעית מעמד חברתי של לוחמים .מכיוון שבתקופה זו ( )1
הייתה לדת ולתורות רוחניות שונות השפעה רבה על כל תחומי החיים ביפן ,חרגה הכשרתו של הלוחם מעבר
לתרגול של שיטות הגנה והתקפה ,וכללה גם התמודדות עם שאלות רוחניות ,ובראשן -משמעות חייו לנוכח ( )5
האפשרות שימות .התמודדות זו הביאה את הלוחם לידי התבוננות בעצמו -במחשבותיו ,רגשותיו ,שאיפותיו
ויחסיו עם העולם .במרוצת השנים הייתה ההתבוננות העצמית לחלק בלתי נפרד ממהותן של אומנויות הלחימה,
והיא שהקנתה להן מעמד מרכזי בתרבות היפנית. () 10
ביפן של המאה ה 20-השתנה המצב לחלוטין .במלחמות שבהן נעשה שימוש במטוסי קרב ובטנקים ,לא היו () 15
אומנויות הלחימה רלוונטיות עוד ,ואומנויות הלחימה הפכו מדרך חיים לתחביב שמטרתו לשפר את היכולת
הגופנית .ההתייחסות לממד הרוחני שלהן נותרה בבחינת מס שפתיים בלבד .בשנות השישים חש הירויוקי
אאוקי ,מורה בכיר לאומנות הלחימה הקרויה קראטה ,שדרוש שינוי של ממש ,שיהפוך את הקראטה לעיסוק
רלוונטי לחיים המודרניים .על פי אאוקי ,קשייו של האדם המודרני באים לידי ביטוי בעיקר במקום עבודתו ( )20
ובקשריו החברתיים ,והם למעשה ״שדה הקרב״ שלו .שדה קרב זה מאופיין בקצב חיים מהיר ,בשינויים רבים
ובתחרותיות .על פי אאוקי ,אומנות לחימה תהיה רלוונטית אם היא תאפשר ל״נלחם״ בשדה הקרב המודרני () 25
להתמודד באמצעות גופו עם הקשיים הרגשיים שמציבה לפניו החברה המודרנית .נוסף על כך ,מכיוון שקשיים
() 30
אלו הם נחלתם של כל בני האדם כיום ,רצה אאוקי לפתח טכניקות פשוטות שאינן מצריכות יכולת גופנית
מיוחדת ,ואשר כל אחד יכול להשתמש בהן.
אאוקי טען שאצל כל אדם מתעצב מספר מצומצם של דפוסים רגשיים ונפשיים האופיינים לו .הדבר יוצר פגיעה
בקשב של האדם לעצמו ולסביבתו ,שכן הוא מגיב תגובה אוטומטית להתרחשויות סביבו על פי הדפוסים שאימץ.
לדבריו ,בעידן המודרני יש מקור נוסף לבעיה זו .בעבר הסתמך האדם על גופו לשם השגת צרכיו ,ובה בעת היה
כפוף למגבלות שהטיל עליו גופו .כיום הטכנולוגיה המודרנית מפחיתה את השפעת הגוף ומגבלותיו על אורח
החיים של האדם ,ובסופו של דבר גורמת ל״נתק״ בינו לבין גופו .אאוקי ניסה לתת מענה לבעיות אלו בשתי
דרכים ,וזאת על בסיס אמונתו שעולמנו הנפשי והרגשי בא לידי ביטוי בדפוסי תנועה ,וכי שינוי בדפוסי התנועה
יכול לחולל שינוי בעולם זה .דרך אחת הייתה הנהגת אימון מפרך ואינטנסיבי שבו יגיע המתאמן לקצה גבול
היכולת שלו ,לכאורה .במצב זה ,הוא סבר ,ייאלץ המתאמן למצוא דרכים חדשות להשתמש בגופו ,במקום הדרך
שבה השתמש עד אותו הרגע ,כדי שיוכל להמשיך .הוא גם האמין שהקושי הפיזי יכול לגרום להעלאת תסכולים
ומחסומים רגשיים ,שעובדת היותם חבויים היא מקור לבעיות רגשיות והתנהגותיות .דרך נוספת הייתה פיתוח
תרגילים שמשלבים סוגים מנוגדים של תנועה ,כדי להימנע מהדגשה של דפוס תנועה יחיד .למשל ,בתרבות
היפנית מסמלת תנועה אנכית לעבר השמיים את העולם האידיאלי ,ואילו תנועה אופקית מסמלת את החיים
המעשיים .לכן שם אאוקי דגש רב על תנועות שמאחדות את שני הכיוונים -האנכי והאופקי .כך ,כאשר אדם
שמונחה על ידי אידיאלים בלבד יבצע תנועות אלה ,הוא ילמד להתייחס גם להיבטים מעשיים של החיים .על
בסיס הרעיונות של אאוקי והטכניקות שפיתח ,נוצרה אומנות לחימה חדשה ,היא השינטאידו -״הדרך החדשה
של הגוף״.
השאלות
" .18התמודדות זו" (שורה )4היא ההתמודדות של -
( ) 1תושבי יפן במהלך מלחמות האזרחים
( ) 2תושבי יפן עם השפעת הדת על תחומי החיים השונים
( ) 3הלוחם עם תרגול שיטות הגנה והתקפה
( )4הלוחם עם תהיות פילוסופיות ,כגון השאלה מה משמעות חיי ו
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.