Page 8 - index
P. 8
מועד יולי 2012 חשיבה מילולית -פרק ראשו ן - 7 -
הבנת הנקרא (שאלות )30-25
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
תורת האבולוציה הקלסית הצליחה להסביר את קיומן של רבות מתכונות האדם .על פי תורה זו ,תכונות אלה () 1
קיימות משום שסייעו לנושאיהן לשרוד בסביבתם .עם זאת ,לבני האדם מנהגים רבים הנראים מיותרים בכל ( )5
הנוגע לצורך לשרוד :יש לנו שפה בעלת תחביר ,אנו מחברים סימפוניות ,נוהגים במכוניות ,אוכלים ספגטי במזלג
ותוהים על משמעות הקיום .תורת האבולוציה הקלסית ,המתמקדת בתכונותיו המּוָרשות של האורגניזם ,אינה
יכולה להסביר תכונות עודפות אלה .פתרון לבעיה זו אפשר למצוא ברעיון ה"מם" ,מונח שטבע הביולוג ריצ'רד
דוקינס בשנת .1976
בספרו "הגֵן האנוכי" הציג דוקינס את מנגנון הפעולה הבסיסי של האבולוציה כשילוב של שלושה גורמים :שעתוק
(רפליקציה) ,שונּות וברירה .אבולוציה בעולם החי מתרחשת כאשר בתהליך הרבייה מידע גנטי מועתק מפרט () 10
לצאצאיו .ההעתקה נעשית שוב ושוב ,דור אחרי דור ,אך תוצאותיה מגוונות :ההעתקים אינם זהים זה לזה .על () 15
אוכלוסיית ההעתקים חל תהליך של ברירה שבו יש עדיפות לפרטים מסוימים על פני אחרים :רק המתאימים
לסביבתם שורדים ומעמידים צאצאים .כך ,כעבור זמן ,מתפתחות בכל מין בהדרגה תכונות חדשות .את יחידת
המידע המועתק בתהליך האבולוציוני כינה דוקינס "רפליקטור" .לדברי דוקינס ,הגֵנים הם הרפליקטורים
המפורסמים ביותר ,אך הם אינם הרפליקטורים היחידים .דוגמה לרפליקטור אחר שבו מתרחש תהליך של
אבולוציה היא ה"מם" :יחידת מידע רעיוני או התנהגותי (כגון פתגם ,נעימה או מחווה גופנית) היכולה להיות
מועתקת שוב ושוב ולהישמר -אם במוחו של אדם ואם בקלטת ,במחשב או בדמות סימנים על נייר .העתקת
ה"ממים" אינה מושלמת :אנו מייפים סיפורים ששמענו כאשר אנו מספרים אותם ,מזייפים שירי ערש שאנו שרים
לילדינו ,או רוקחים תאוריה חדשה מקובץ רעיונות ישנים .כמה מן ה"ממים" הללו יזכו לתפוצה נרחבת
וממושכת ,ואילו אחרים ייעלמו לתהום הנשייה.
רעיון ה"מם" ,השאוב מתחום מדעי החיים ,הגיע ל ֵמרב הפוריות במדעי הרוח והחברה .הרעיון התפתח לכדי
תחום מחקר חדש -הממטיקה :תחום מחקר השואל מושגים ביולוגיים מתחום הגנטיקה והאבולוציה ,ומיישמם ( )20
בחקר אופן התרבותם והתפשטותם של רעיונות ודפוסי התנהגות בתרבות האנושית .מלבד ערכה העיוני ,נמצא
שהממטיקה מניבה תובנות מעשיות חשובות גם בתחומי הכלכלה ,הפוליטיקה ,התקשורת והפרסום.
אחד המסרים החשובים בספר "הגֵן האנוכי" הוא שאם ברצוננו להבין את התהליכים האבולוציוניים ,עלינו
לחשוב על הגן עצמו -ולאו דווקא על האורגניזם היחיד או על המין -כעל מי ש"נאבק" לשרוד ולהעמיד () 25
צאצאים ,העתקים של עצמו .טענה מקבילה בתאוריה הממטית מתייחסת אל תכונות האדם שאינן הכרחיות
להישרדותו כאל "ממים" ,המנהלים מאבק הישרדות משל עצמם .יש החוששים כי מכאן עלול לנבוע רעיון
מרחיק לכת ,ולפיו נּוצג אנו ,בני האדם ,בדומה למכשירי ההקלטה למיניהם ,דפי הנייר ,הדיסקים הקשיחים
במחשבים או אתרי האינטרנט ,כמי שאינם אלא נשאים של "ממים" -רעיונות ,מנגינות ,מטבעות לשון וכיוצא
בזה -המשתמשים בנו כדי להתקיים ולהתרבות.
השאלות
. 25חיבור סימפוניות ואכילת ספגטי במזלג (שורה )3מובאים בקטע בתור דוגמאות להתנהגויות -
( )1המסייעות לנושאיהן לשרוד בסביבתם
( )2מּוָרשות
( )3שתורת האבולוציה הקלסית אינה יכולה להסביר
( )4שאינן "ממים"
. 26מדוע חשובה העובדה ש"העתקת ה'ממים' אינה מושלמת" (שורות ?)16-15
( )1מכיוון שחוסר המושלמות של ההעתקה מביא לשונּות ,שהיא תנאי להתרחשות אבולוציה
( )2משום שה"ממים" שאינם מועתקים באופן מושלם צפויים להיעלם לתהום הנשייה
( )3מכיוון שעובדה זו מסבירה כיצד דרכים מסוימות של שעתוק עדיפות מאחרות
( ) 4משום שהיא ממחישה את הבעייתיות שבשאילת מושגים ממדעי החיים לתחומי המחקר במדעי הרוח
והחברה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.