Page 16 - index
P. 16

‫מועד אביב ‪2020‬‬  ‫‪- 15 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

    ‫שיעור האוריינות באוכלוסייה‪ ,‬כלומר שיעור היודעים קרוא וכתוב באוכלוסייה‪ ,‬הוא אחד המדדים המרכזיים‬                  ‫‪.	12‬‬
‫המשמשים כיום לקביעת רמת התפתחותן של חברות ומדינות‪ .‬אולם לא תמיד היה מעמדן של הקריאה והכתיבה‬

     ‫כזה‪ .‬לאורך רוב ההיסטוריה האנושית הן נחשבו לכישורים הדרושים אך ורק לבעלי מקצועות מסוימים‪ :‬כפי‬
       ‫שהנגר היה צריך לדעת לנסר ולהרכיב רהיטים‪ ,‬כך היה על הלבלר‪ ,‬על סופר המלך‪ ,‬ולעתים על הכוהן לדעת‬
                                                                                                     ‫לקרוא ולכתוב‪.‬‬

                ‫איזה מן המשפטים הבאים מסכם את השינוי המתואר בפסקה באופן הטוב ביותר?‬                                 ‫	‬

‫(‪ )	1‬בעבר היו הקריאה והכתיבה מיומנויות השמורות למעטים בלבד‪ ,‬ואילו היום הן נחלתם של מרבית תושבי‬
                                                                                                     ‫העולם‬

  ‫(‪ )	2‬בעבר סברו שקריאה וכתיבה הן מיומנויות הדרושות רק למי שעליהם לקרוא ולכתוב במסגרת עיסוקם‬
                  ‫המקצועי‪ ,‬ואילו היום הן נחשבות ליכולות בסיסיות שצריכות להיות נחלתו של כל אדם‬

    ‫(‪ 	)3‬בעבר הייתה היכולת לקרוא ולכתוב מיומנות הדרושה רק לבעלי מקצועות מסוימים‪ ,‬ואילו היום היא‬
                                                                                ‫נדרשת במרבית המקצועות‬

‫(‪ )	4‬בעבר שיעור האוריינות לא השפיע מאוד על התפתחות החברה‪ ,‬ואילו היום הוא בעל השפעה ניכרת עליה‬

                          ‫רוב הפעוטות מעדיפים בננות על פני תפוחים‪ ,‬הן בגלל מתיקותן הן בגלל מרקמן הרך‪.‬‬               ‫‪.	13‬‬
‫מגיל ארבע או חמש משתנה טעמם של הילדים‪ :‬הם עדיין מעדיפים מאכלים מתוקים‪ ,‬אבל רבים מהם מתחילים‬

                                                                                          ‫לסלוד ממאכלים רכים‪.‬‬

‫לפי האמור לעיל‪ ,‬באיזה מן המקרים הבאים הכי סביר להניח שילד בן שש ופעוט בן שנתיים יבחרו באותו מאכל?‬                         ‫	‬

                          ‫(‪ )	1‬במקרה שיוצע להם לבחור בין פודינג שוקולד לעוגייה‬
                             ‫(‪ 	)2‬במקרה שיוצע להם לבחור בין עוגייה לגבינה לבנה‬

                ‫(‪ )	3‬במקרה שיוצע להם לבחור בין כריך עם ריבה לכריך עם חומוס‬
                ‫(‪ )	4‬במקרה שיוצע להם לבחור בין מלפפון טרי למחית תפוחי אדמה‬

‫בספרו "ציות וסירוב" כותב המשפטן חיים גנז‪" :‬את השאלה אם יש חובה לציית לחוק אין טעם להבין כשאלה‬                       ‫‪.	14‬‬
‫משפטית‪ .‬שאלות משפטיות הן שאלות שיש להן תשובות בחוק‪ .‬אילו השיב החוק לשאלה אם יש חובה לציית‬
‫לו‪ ,‬הייתה שאלת חובת הציות שבה וצצה מחדש‪ ,‬שכן אז היה אפשר להוסיף ולשאול אם יש חובה לציית לאותו‬

                 ‫חוק המשיב על שאלה זו‪ .‬משום כך ראוי להבין את חובת הציות לחוק כחובה חוץ‪-‬משפטית‪".‬‬

                ‫על פי חיים גנז‪ ,‬מדוע "ראוי להבין את חובת הציות לחוק כחובה חוץ‪-‬משפטית"?‬                              ‫	‬

‫(‪ 	)1‬משום שבבסיסם של חוקים עומדות תמיד חובות חוץ‪-‬משפטיות‪ ,‬ואילו קיומן של חובות חוץ‪-‬משפטיות אינו‬
                                                                                   ‫תלוי בייצוגן על ידי חוקים‬

‫(‪ )	2‬משום שאילו לשאלות משפטיות לא היו תשובות בחוק‪ ,‬שאלת חובת הציות הייתה עלולה לשוב ולצוץ מחדש‬
‫(‪ 	)3‬משום שאילו הייתה התשובה לשאלה אם יש חובה לציית לחוק מעוגנת ּ  בחוק‪ ,‬הייתה מתעוררת השאלה אם‬

                                                                                     ‫חייבים לציית לחוק הזה‬
‫(‪ 	)4‬משום שאילו הייתה לשאלה אם יש חובה לציית לחוק תשובה המעוגנת ּב חוק‪ ,‬היה ברור כי יש חובה לציית	‬

                                                          ‫לחוק ולא הייתה מתעוררת כלל שאלת חובת הציות	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21