Page 2 - ver2
P. 2

‫‪ .6‬כאן ‪ֵ :‬ה ָּנה – הנה זה לכאן (אל עבר כאן)‬

                         ‫(‪ )1‬חזית ‪ :‬אחורה – אחורה זה לכיוון החלק האחורי‪ ,‬כלומר לכיוון המנוגד לחזית‬
                                                           ‫(‪ )2‬ימין ‪ :‬ימינה – ימינה זה לימין (אל עבר הימין)‬

                               ‫(‪ )3‬תחת ‪ :‬מתחת – מתחת ותחת הן מילים נרדפות שפירושן מלמטה למשהו‬
                                        ‫(‪ )4‬פנים ‪ :‬בתוך – בתוך בפנים של משהו (ולא אל עבר חלקו הפנימי)‬

                                                                                       ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫כדי לקבוע איזו תשובה מסבירה במה נבדלים חומרים הנחשבים לרעילים מחומרים שאינם נחשבים‬

                                  ‫לרעילים‪ ,‬נקרא תחילה את הפסקה ונתייחס לחלק הרלוונטי עבור השאלה‪.‬‬

‫בפסקה נכתב שיש הבדל בין חומרים הנחשבים לרעילים ובין חומרים שאינם לרעילים‪ ,‬ולאחר מכן מובאת‬
‫דוגמה שממחישה הבדל זה‪ :‬ציאניד נחשב רעל מסוכן מכיוון שאפילו כמות קטנה ממנו גורמת למוות‪ ,‬בעוד‬
‫שרטינול לא נחשב רעל‪ ,‬כי הוא קטלני רק אם נצרך בכמות גדולה‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין שחומר רעיל הוא חומר‬

                                                                         ‫שצריכת מינון קטן ממנו היא קטלנית‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כפי שהוסבר לעיל‪ ,‬חומרים הנחשבים לרעילים נבדלים מחומרים שאינם נחשבים לרעלים‬
                                                                            ‫בכך שהם קטלניים גם במינון נמוך‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה עולה כי גם חומרים שאינם נחשבים לרעילים יכולים לגרום למוות אם‬
‫נצרכים בכמות גדולה‪ .‬לכן שגוי לטעון כי חומרים הנחשבים לרעילים נבדלים מאלה שאינם נחשבים לרעילים‬

                                                                                         ‫ביכולתם לגרום למוות‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה הובאה דוגמה ספציפית לחומר שאינו נחשב רעיל ואף חיוני לתפקוד הגוף‬
‫(רטינול)‪ .‬אין די בכך כדי לקבוע שכל החומרים הנחשבים לרעילים אינם חיוניים לגוף ואילו החומרים שאינם‬

                                                                                       ‫רעילים כן חיוניים עבורו‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה משתמע שהשפעתם הקטלנית של שני סוגי החומרים ידועה – גם חומרים‬

                            ‫שאינם נחשבים לרעילים עלולים להיות קטלניים לגוף אם נצרכים בכמות גדולה‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .8‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
‫כדי לקבוע איזו אמירה משקפת נכונה את הקשר בין הממצא להשערות החוקרת‪ ,‬נסביר תחילה את משמעות‬

             ‫הממצא ביחס לנתוני המחקר במילים שלנו‪ ,‬ולאחר מכן נבחן את האמירות השונות לאור זאת‪.‬‬
‫נמצא שהקבוצה שקראה קודם את הטקסט שמציג את זיו כאדם חרוץ (טקסט א) ולאחר מכן את הטקסט‬
‫שמציג אותו כעצלן (טקסט ב) דירגה את מידת החריצות שלו נמוך יותר מהדירוג שנתנה לו הקבוצה שקראה‬
‫את הטקסטים בסדר הפוך‪ .‬כלומר‪ ,‬זיו נתפס כחרוץ יותר בעיניי מי שקרא את טקסט א לאחר טקסט ב‪ .‬אם‬
‫כן‪ ,‬ממצא זה מחליש את ההשערה השנייה‪ ,‬ולפיה מידע שנמסר קודם משפיע על ההתרשמות יותר ממידע‬

            ‫שהתקבל אחריו‪ ,‬שהרי עולה ממנו כי דווקא המידע שנמסר אחרון משפיע יותר על ההתרשמות‪.‬‬
‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הממצא שמתואר בשאלה מחליש את ההשערה השנייה‪ ,‬ולכן הטענה כי הוא‬

                                                                      ‫לא מחזק או מחליש אותה – אינה נכונה‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7