Page 4 - ver1
P. 4
.10התשובה הנכונה היא (.)3
קשה היה לחזות שמאמינים אשר נאבקו בממסד הדתי השמרן בשם הזכות לפרש את הכתובים על פי
מצפונם ,ייכנעו לבסוף לתכתיביו הדתיים.
תשובה ( )1אינה נכונה :סביר שמי שנלחמו בממסד על זכותם לפרש על פי השקפת עולמם ,יסכימו עם
תכתיביו הדתיים .חלקו השני של המשפט לא מתיישב בצורה הגיונית עם התחלתו .שהרי לא סביר שמי
שנלחם על זכותו יסכים עם התכתיבים הללו.
תשובה ( )2אינה נכונה :מפתיע שמי שנלחמו בממסד על זכותם לפרש על פי המקובל ,ייכנעו לתכתיביו
הדתיים .חלקו הראשון של המשפט אינו הגיוני מפני שאם הם נלחמו בממסד הרי שלא הפרשנות המקובלת
היא מה שהם רצו .יתרה מכך ,אם הם רצו לפרש כמקובל ,לא יהיה זה מפתיע שהם נכנעים לתכתיבים של
הממסד.
תשובה ( )3נכונה :היה לא צפוי שמי שנלחמו בממסד על זכותם לפרש על פי מצפונם ,ייכנעו בסוף
לתכתיביו הדתיים .אכן כניעה לתכתיבים של הממסד תהיה מפתיעה ולא צפויה אם ידוע שהם נלחמו
בממסד קודם.
תשובה ( )4אינה נכונה :צפוי שמי שנלחמו בממסד על זכותם לפרש על פי הפרשנות המקובלת ,לא קיבלו
תכתיביו הדתיים .גם כאן ,אין היגיון בכך שהם נלחמו בממסד על מנת לפרש באופן המקובל .אמנם צפוי
שמי שנלחם בממסד לא יקבל את תכתיביו אך דבר זה לא מיישב עם הרצון לפרש לפי הפרשנות המקובלת,
שהרי היא לא תיחשב מלחמה בממסד.
.11התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לנמק את עמדתו ולפיה הכוונה ללמד יצירתיות בבתי הספר איננה בגדר בזבוז זמן ומשאבים ,טען ד"ר
הראל כי רק במעטים מן המחקרים שנועדו לבדוק אם יצירתיות היא תכונה מולדת ,שאי אפשר לפתחה
באמצעות למידה ,מצאו כי התשובה לשאלה זו חיובית.
תשובה ( )1אינה נכונה :כדי להסביר למה הכוונה ללמד יצירתיות היא כדאית ,טוען הראל שמרבית
המחקרים טוענים שזאת תכונה מולדת שאי אפשר ללמד .הטענה של הראל מראה שבדיוק להיפך ,אין
טעם ללמד יצירתיות .לכן החלק השני במשפט לא מתאים לחלקו הראשון באופן הגיוני.
תשובה ( )2אינה נכונה :כדי להסביר למה הכוונה ללמד יצירתיות בזבוז מוחלט ,טוען הראל שמעטים הם
המחקרים שטוענים שזאת תכונה מולדת שאי אפשר ללמד .אם רק מעטים מהמחקרים טוענים את זה,
כלומר רוב המחקרים טוענים שניתן ללמד יצירתיות ,אין זה הגיוני שזה בזבוז זמן.
תשובה ( )3אינה נכונה :כדי להסביר למה הכוונה ללמד יצירתיות היא כדאית ,טוען הראל שמעטים הם
המחקרים שטוענים שזאת תכונה שאפשר ללמד .אם רק מעטים מהמחקרים טוענים את זה ,כלומר רוב
המחקרים טוענים שלא ניתן ללמד יצירתיות ,אין זה הגיוני שזה דבר כדאי.
תשובה ( )4נכונה :כדי להסביר למה הכוונה ללמד יצירתיות היא כדאית ,טוען הראל שמעטים המחקרים
שטוענים שזאת תכונה מולדת שאי אפשר ללמד .אם רק מעטים מהמחקרים טוענים את זה ,כלומר רוב
המחקרים טוענים שניתן ללמד יצירתיות ,זה הגיוני שזאת פעולה כדאית.

