Page 8 - index
P. 8

‫מועד יולי ‪2012‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 7 -‬‬

                            ‫הבנת הנקרא (שאלות ‪)30-25‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

 ‫תורת האבולוציה הקלסית הצליחה להסביר את קיומן של רבות מתכונות האדם‪ .‬על פי תורה זו‪ ,‬תכונות אלה‬                    ‫(‪)	 1‬‬
   ‫קיימות משום שסייעו לנושאיהן לשרוד בסביבתם‪ .‬עם זאת‪ ,‬לבני האדם מנהגים רבים הנראים מיותרים בכל‬                   ‫(‪	)5‬‬
‫הנוגע לצורך לשרוד‪ :‬יש לנו שפה בעלת תחביר‪ ,‬אנו מחברים סימפוניות‪ ,‬נוהגים במכוניות‪ ,‬אוכלים ספגטי במזלג‬
 ‫ותוהים על משמעות הקיום‪ .‬תורת האבולוציה הקלסית‪ ,‬המתמקדת בתכונותיו המּוָרשות של האורגניזם‪ ,‬אינה‬
 ‫יכולה להסביר תכונות עודפות אלה‪ .‬פתרון לבעיה זו אפשר למצוא ברעיון ה"מם"‪ ,‬מונח שטבע הביולוג ריצ'רד‬

                                                                                              ‫דוקינס בשנת ‪.1976‬‬

‫בספרו "הגֵן האנוכי" הציג דוקינס את מנגנון הפעולה הבסיסי של האבולוציה כשילוב של שלושה גורמים‪ :‬שעתוק‬                  ‫	‬
    ‫(רפליקציה)‪ ,‬שונּות וברירה‪ .‬אבולוציה בעולם החי מתרחשת כאשר בתהליך הרבייה מידע גנטי מועתק מפרט‬                 ‫(‪)	10‬‬

 ‫לצאצאיו‪ .‬ההעתקה נעשית שוב ושוב‪ ,‬דור אחרי דור‪ ,‬אך תוצאותיה מגוונות‪ :‬ההעתקים אינם זהים זה לזה‪ .‬על‬                 ‫(‪)	15‬‬
    ‫אוכלוסיית ההעתקים חל תהליך של ברירה שבו יש עדיפות לפרטים מסוימים על פני אחרים‪ :‬רק המתאימים‬

  ‫לסביבתם שורדים ומעמידים צאצאים‪ .‬כך‪ ,‬כעבור זמן‪ ,‬מתפתחות בכל מין בהדרגה תכונות חדשות‪ .‬את יחידת‬
        ‫המידע המועתק בתהליך האבולוציוני כינה דוקינס "רפליקטור"‪ .‬לדברי דוקינס‪ ,‬הגֵנים הם הרפליקטורים‬
      ‫המפורסמים ביותר‪ ,‬אך הם אינם הרפליקטורים היחידים‪ .‬דוגמה לרפליקטור אחר שבו מתרחש תהליך של‬

     ‫אבולוציה היא ה"מם"‪ :‬יחידת מידע רעיוני או התנהגותי (כגון פתגם‪ ,‬נעימה או מחווה גופנית) היכולה להיות‬
    ‫מועתקת שוב ושוב ולהישמר ‪ -‬אם במוחו של אדם ואם בקלטת‪ ,‬במחשב או בדמות סימנים על נייר‪ .‬העתקת‬
‫ה"ממים" אינה מושלמת‪ :‬אנו מייפים סיפורים ששמענו כאשר אנו מספרים אותם‪ ,‬מזייפים שירי ערש שאנו שרים‬

          ‫לילדינו‪ ,‬או רוקחים תאוריה חדשה מקובץ רעיונות ישנים‪ .‬כמה מן ה"ממים" הללו יזכו לתפוצה נרחבת‬
                                                                   ‫וממושכת‪ ,‬ואילו אחרים ייעלמו לתהום הנשייה‪.‬‬

    ‫רעיון ה"מם"‪ ,‬השאוב מתחום מדעי החיים‪ ,‬הגיע ל ֵמרב הפוריות במדעי הרוח והחברה‪ .‬הרעיון התפתח לכדי‬                   ‫	‬
‫תחום מחקר חדש ‪ -‬הממטיקה‪ :‬תחום מחקר השואל מושגים ביולוגיים מתחום הגנטיקה והאבולוציה‪ ,‬ומיישמם‬                      ‫(‪	)20‬‬
 ‫בחקר אופן התרבותם והתפשטותם של רעיונות ודפוסי התנהגות בתרבות האנושית‪ .‬מלבד ערכה העיוני‪ ,‬נמצא‬

            ‫שהממטיקה מניבה תובנות מעשיות חשובות גם בתחומי הכלכלה‪ ,‬הפוליטיקה‪ ,‬התקשורת והפרסום‪.‬‬

  ‫אחד המסרים החשובים בספר "הגֵן האנוכי" הוא שאם ברצוננו להבין את התהליכים האבולוציוניים‪ ,‬עלינו‬                      ‫	‬
     ‫לחשוב על הגן עצמו ‪ -‬ולאו דווקא על האורגניזם היחיד או על המין ‪ -‬כעל מי ש"נאבק" לשרוד ולהעמיד‬                 ‫(‪)	25‬‬

 ‫צאצאים‪ ,‬העתקים של עצמו‪ .‬טענה מקבילה בתאוריה הממטית מתייחסת אל תכונות האדם שאינן הכרחיות‬
   ‫להישרדותו כאל "ממים"‪ ,‬המנהלים מאבק הישרדות משל עצמם‪ .‬יש החוששים כי מכאן עלול לנבוע רעיון‬
  ‫מרחיק לכת‪ ,‬ולפיו נּוצג אנו‪ ,‬בני האדם‪ ,‬בדומה למכשירי ההקלטה למיניהם‪ ,‬דפי הנייר‪ ,‬הדיסקים הקשיחים‬

‫במחשבים או אתרי האינטרנט‪ ,‬כמי שאינם אלא נשאים של "ממים" ‪ -‬רעיונות‪ ,‬מנגינות‪ ,‬מטבעות לשון וכיוצא‬
                                                              ‫בזה ‪ -‬המשתמשים בנו כדי להתקיים ולהתרבות‪.‬‬

                                                                                  ‫השאלות‬

          ‫‪ .	25‬חיבור סימפוניות ואכילת ספגטי במזלג (שורה ‪ )3‬מובאים בקטע בתור דוגמאות להתנהגויות ‪-‬‬

                                                                ‫(‪ )1‬המסייעות לנושאיהן לשרוד בסביבתם‬
                                                                                               ‫(‪ )2‬מּוָרשות‬

                                                     ‫(‪ )3‬שתורת האבולוציה הקלסית אינה יכולה להסביר‬
                                                                                        ‫(‪ )4‬שאינן "ממים"‬

                         ‫‪ .	26‬מדוע חשובה העובדה ש"העתקת ה'ממים' אינה מושלמת" (שורות ‪?)16-15‬‬

            ‫(‪ )1‬מכיוון שחוסר המושלמות של ההעתקה מביא לשונּות‪ ,‬שהיא תנאי להתרחשות אבולוציה‬
                   ‫(‪ )2‬משום שה"ממים" שאינם מועתקים באופן מושלם צפויים להיעלם לתהום הנשייה‬
                       ‫(‪ )3‬מכיוון שעובדה זו מסבירה כיצד דרכים מסוימות של שעתוק עדיפות מאחרות‬

‫(‪ )	4‬משום שהיא ממחישה את הבעייתיות שבשאילת מושגים ממדעי החיים לתחומי המחקר במדעי הרוח‬
                                                                                               ‫והחברה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13