Page 5 - ver1
P. 5
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור עולה כי רק חלק מהחוקרים סבורים שהשיאנג-צ'י הוא
משחק מקורי (סברה שנייה) ,שכן יש חוקרים אשר סבורים כי הוא גרסה של הצ'טורנגה ,כשם
שהשחמט הוא גרסה שלו (סברה ראשונה).
תשובה ( )2אינה נכונה .הפסקה אינה עוסקת במידת הדמיון של המשחקים השונים למשחק
השח-מט ,כי אם במקור למשחק זה ,והשיאנג צ'י הוא אחד מהם.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה לא נטען כי השיאנג-צ'י הוא מקור לכמה משחקים ,כי אם
המקור לשח-מט ,כלומר למשחק אחד.
תשובה ( )4נכונה .מן האמור אכן עולה כי יש חוקרים הסבורים שהשיאנג-צ'י הוא גרסה של
המשחק ההודי צ'טורנה (סברה ראשונה) ,ויש הסבורים שהוא משחק סיני מקורי (סברה
שנייה).
.12התשובה הנכונה היא (.)1
בשאלה זו אנו מתבקשים לקבוע איזן מן הנתונים שמופיעים בתשובות עשוי להיות הבסיס
לטענת החוקר כי לא העובדה שהנהג אוהב את המוזיקה היא שהשפיעה על נהיגתו ,אלא גורם
אחר .כלומר ,אנו למעשה נשאלים איזה מן הנתונים יכול להחליש את מסקנת החוקרים .אם
כן ,עלינו לחפש נתון אשר מצביע על קיומו של גורם שאינו ההעדפה המוזיקלית של הנהג ,לכך
שזמן התגובה של הנהגים אשר בחרו בעצמם את המוזיקה היה איטי יותר משל הנהגים
שהמוזיקה לה האזינו נבחרה על ידי החוקרים.
תשובה ( )1נכונה .העובדה שהמוזיקה שנבחרה עלי ידי הנהגים הייתה רועשת ומסיחה את
הדעת (בשונה מהמוזיקה שנבחרה על ידי החוקרים) אכן מחלישה את מסקנת החוקרים ,שכן
לא עצם העובדה שנהג בוחר את המוזיקה בעצמו היא שהשפיעה על זמן התגובה ,כי אם
העובדה שהמוזיקה שהם בחרו הסיחה את דעתם אחראית לכך.
תשובה ( )2אינה נכונה .העובדה שבמחקר נכללו רק נהגים חדשים וחסרי ניסיון אינה משפיעה
על מסקנת החוקרים ,שכן מסקנתם משווה בין שתי קבוצות נהגים שהניסיון שלהם דומה,
ולפיכך ,לא ייתכן שהפער בזמני התגובה בין שתי הקבוצות מיוחס לגורם המאפיין את כלל
הנבדקים במחקר.
תשובה ( )3אינה נכונה .העובדה שהמוזיקה שהחוקרים בחרו היא מוזיקה שנהגים אינם
אוהבים דווקא מחזקת את מסקנתם ,שכן היא מצביעה על מגמה דומה – כאשר הנהגים
מאזינים למוזיקה שהם אוהבים ,זמני התגובה שלהם ארוכים יותר ,ואילו כאשר הם
מאזינים למוזיקה שאינם אוהבים ,זמני התגובה שלהם קצרים יותר.
תשובה ( )4אינה נכונה .בדומה להסבר שניתן לתשובה ( ,)2גם בתשובה זו הוצג נתון שמתייחס
לגורם אשר מאפיין את כלל הנבדקים במחקר ,ולכן לא ניתן לייחס לכך את ההבדל בין שתי
הקבוצות.
5