Page 19 - index
P. 19

‫מועד קיץ ‪2020‬‬  ‫‪- 18 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

            ‫‪ .	19‬בפסקה השנייה נזכרים שני הסברים לפירוז העיר האירופית‪ ,‬וביסוד כל אחד מהם עומד תהליך‪.‬‬

                                                                                      ‫מהם שני התהליכים האלה?‬

                                                   ‫(‪ 	)1‬הגירת תושבי הכפרים לערים והגידול בשטחן של הערים‬
                                                ‫(‪ )	2‬הגירת תושבי הכפרים לערים והשיפור בטכנולוגיה הצבאי 	ת‬

                                                      ‫(‪ )	3‬הגידול בשטחן של הערים ו"היבלעות" החומות בתוכן‬
                           ‫(‪ )	4‬השיפור בטכנולוגיה הצבאית ואובדן היכולת של החומות להגן מפני הארטילריה‬

                                                                  ‫‪ 	.20‬מה מטרת הפסקה השלישית?‬

                                                     ‫(‪ 	)1‬להסביר מדוע ההסבר הצבאי טוב מהסבר ההתפשטות‬
                                                                             ‫(‪ )	2‬להפריך את הסבר ההתפשטות	‬

                                                           ‫(‪ )	3‬להראות מדוע הסבר ההתפשטות נכון רק בחלקו‬
                                                   ‫(‪ 	)4‬להביא דוגמאות לערים שחלה בהן התפשטו	ת מהירה	‬

   ‫‪ .	21‬איזה מן הממצאים הבאים הוא המתאים ביותר להיות ממצא של סקירת מקום הערים המפורזות באירופה‬

                                                                                         ‫ומועד פירוזן (שורה ‪?)20‬‬

                                         ‫(‪ )	1‬בכל מדינה שבה פורזו הערים‪ ,‬קמה לאחר מכן מלוכה אבסולוטית‬
                                       ‫(‪ )	2‬בכל מדינה שנוסדה בה מלוכה אבסולוטית‪ ,‬פורזו לאחר מכן הערים	‬

                                            ‫(‪ )	3‬בכל מדינה שחלה ירידה בכוחה הצבאי והפוליטי‪ ,‬פורזו הערים‬
                                          ‫(‪ 	)4‬כל מדינה שבה פורזו הערים‪ ,‬חלה ירידה בכוחה הצבאי והפוליט	י‬

‫‪ .	22‬על פי המשתמע מהפסקה האחרונה‪ ,‬איזה מאפיין של העיר האירופית המודרנית מבדיל אותה מהעיר האירופית‬

                                                                                                     ‫טרם הפירוז?‬

                                             ‫(‪ )	1‬היא אינה זקוקה לחומה כדי לשמור על ייחודה ועל עצמאותה‬
                                                   ‫(‪ )	2‬היא התפתחה בתהליך מאורגן ומכוון ולא בתהליך טבעי	‬
                                                                ‫(‪ 	)3‬היא אינה מתבדלת ואינה נפרדת מסביבתה‬

                    ‫(‪ 	)4‬נשמר בה האיזון בין עצמאותה ובין היותה כפופה מבחינה פוליטית לשלטונות המדינה‬

                               ‫‪ .	23‬איזו מן האפשרויות הבאות מתארת את מבנה הקטע באופן הטוב ביותר?‬

‫(‪ )	1‬הצגת תופעה ← הסבר אחד לתופעה וביקורת עליו ← הסבר שני לתופעה וביקורת עליו ← הסבר שלישי‬
                    ‫(‪ 	)2‬הצגת תופעה ← שני הסברים לתופעה ← ביקורת על שני ההסברים ← הסבר חדש‬

   ‫(‪ 	)3‬הצגת תופעה וההסברים המקובלים לה ← ביקורת על כל אחד מההסברים המקובלים ← הסבר חדש‬
                                                                      ‫המשלב בין שני ההסברים המקובלים‬

     ‫(‪ 	)4‬הצגת תופעה ושני הסברים לה ← הצגת עובדות שאינן מתיישבות עם ההסברים ← הסבר חדש ←‬
                                                                                  ‫ביקורת על ההסבר החדש‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24