Page 17 - index
P. 17

‫מועד קיץ ‪2020‬‬  ‫‪- 16 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

  ‫קבר בן ‪ 12,000‬שנה שנמצא בנחל חילזון שבגליל התחתון מעורר עניין רב בעולם הארכאולוגיה‪ .‬הארכאולוגיות‬                ‫‪	.15‬‬
  ‫ליאור גרוסמן ונטלי מונרו טוענות כי הממצאים הייחודיים שנמצאו בקבר מלמדים כי בחברת הציידים‪-‬לקטים‬
‫שחיה באזור זה שררה היררכיה חברתית מסוג שנהוג לייחס רק לחברות מסוג אחר ‪ -‬חברות של חקלאים‪-‬יצרנים‪,‬‬

                                                                         ‫שחיו באזור זה כ‪ 2,000-‬שנה מאוחר יותר‪.‬‬

                       ‫איזו מהטענות הבאות אינה עולה מהפסקה?‬                                                       ‫	‬

‫(‪ 	)1‬ממצאים מקברים עתיקים יכולים לסייע לארכאולוגים ללמוד על המבנה החברתי של חברות קדומות‬
‫(‪ )	2‬לפי ממצאיהן של גרוסמן ומונרו חברות של חקלאים‪-‬יצרנים חיו בגליל התחתון כבר לפני ‪ 12,000‬שנה‬

     ‫(‪ )	3‬ארכאולוגים לא ציפו למצוא בקבר בן ‪ 12,000‬שנה ממצאים כמו אלו שנמצאו בקבר בנחל חילזון‬
                                     ‫(‪ )	4‬האדם שקבור בקבר בנחל חילזון השתייך לחברת ציידים‪-‬לקטים‬

    ‫מהפכנים נדרשו תמיד לסוגיית שיטותיה של מהפכתם‪ ,‬ובפרט לשאלה אם יש להשתמש במנגנונים של הסדר‬                      ‫‪.	16‬‬
‫הקיים‪ ,‬שאותו הם מבקשים להחליף או לשנות‪ ,‬כדי לקדם את בואו של סדר חדש‪ .‬גם מובילותיה של המהפכה‬
‫הפמיניסטית נדרשו לעניין‪ ,‬ובהן ההוגה אודרי לֹורד‪ ,‬שטבעה את האמרה‪" :‬כלי האדון לעולם לא יפרקו את ביתו‬

                                                                                                      ‫של האדון"‪.‬‬

                       ‫באמרתה‪ ,‬אודרי לורד מדמה את ‪-‬‬                                                               ‫	‬

                         ‫(‪ 	)1‬השימוש בכלי האדון להחרבת הסדר הקיים‬
                             ‫(‪ 	)2‬האדון למובילות המהפכה הפמיניסטית‬

               ‫(‪ 	)3‬כלי האדון לשיטות שעל המהפכה הפמיניסטית לאמץ‬
                               ‫(‪ 	)4‬בית האדון לסדר הקיים שיש לשנותו	‬

‫מאז שנות החמישים של המאה העשרים קיימות שתי גישות מרכזיות לחקר לשונו של הסופר חיים הזז‪ :‬האחת‬                       ‫‪.	17‬‬
      ‫רואה בגודש הלשוני האופייני ליצירותיו עניין פונקציונלי‪ ,‬אמצעי לייצוג ריאליסטי ומדויק של המציאות‬
      ‫הבדיונית; השנייה רואה בלשונו‪ ,‬נוסף על תפקידה הבסיסי ככלי תיאורי‪ ,‬תכלית לעצמה ‪ -‬לשון התובעת‬

  ‫מהקוראים להשתהות בתוך האסתטיות הטבועה בה‪ ,‬שאינה כפופה למציאות שהיא מתארת או מותנית בה‪.‬‬

               ‫באיזו מן השאלות הבאות נחלקות שתי הגישות הנזכרות בפסקה?‬                                             ‫	‬

‫(‪ )	1‬האם האסתטיקה בסגנונו הלשוני של הזז כפופה למציאות הבדיונית ביצירותיו או יוצרת אותה?‬
‫(‪ 	)2‬האם סגנונו הלשוני של הזז תורם גם לעיצוב העולם הבדיוני ביצירתו ולא רק לאסתטיקה שלה?‬

          ‫(‪ )	3‬האם סגנונו הלשוני של הזז הוא אחת ממעלותיהן של יצירותיו או אחד מחסרונותיהן?‬
         ‫(‪ )	4‬האם לסגנונו הלשוני של הזז יש ייעוד נוסף מלבד עיצוב העולם שהוא בורא ביצירותיו?	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22