Page 18 - 0713
P. 18
מועד יולי 2013 - 17 - חשיבה מילולית -פרק שנ י
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
בשנות השישים של המאה ה 19-החלה להתעורר באנגליה ביקורת חריפה נגד הסגנון הרווח שבו עוצבו מוצרים שונים, () 1
כגון כלים ,אבזרי תאורה ורהיטים .בעיני אמנים ואנשי רוח רבים ,שהבולט בהם היה המשורר והמעצב ויליאם מוריס, ( )5
המהפכה התעשייתית והייצור ההמוני שבעקבותיה הכתיבו סגנון עיצוב גס ופשטני .בשנת 1861ייסד מוריס את 'התנועה
לאמנויות ואּומנויות' ,אשר שמה לה מטרה לשוב אל דגם היצירה של עבודת יד בנוסח ימי הביניים ,דגם ששולבו בו
האמנויות היפות (כגון ציור ופיסול) עם האּומנויות (כגון בנאות ,נגרות ותפירה).
כמה שנים לאחר מכן נפתחו סדנאות רב-תחומיות לעיצוב וייצור מוצרים ,בעלות אידאולוגיה דומה ,גם בערים וינה
שבאוסטריה וגלזגו שבסקוטלנד .מקימיהן שאפו לבטל את ההבחנה בין אמנות טהורה לאמנות שימושית ,והוציאו ( )10
מתחת ידיהם מוצרים שעיצובם מורכב ועשיר בפרטים .כמו מוריס ,הם ביקשו לצאת נגד ייצור תעשייתי בכמויות
גדולות .לדעתם ,תחום העיצוב עבר בהדרגה לשליטתם של אנשי שיווק ומכירות ,אשר התעניינו בייצור חסכוני של המוצר
ובהתאמתו לאופנות חולפות ,יותר משהתעניינו בערכו האסתטי .הביקורת ש ִעמה נאלצו יוצרים אלה להתמודד גרסה שגישתם
אינה מעשית ואינה מתאימה לעולם המודרני ולהתפתחויות הטכנולוגיות בו ,ובמילותיו של מבקר אנגלי בשנת " ,1893זוהי
עבודתם של מעטים בשביל מעטים".
לקראת ראשית המאה ה 20-התרחב טווח השפעתה של התנועה שייסד מוריס ,ורעיונותיה נפוצו במקומות רבים
באירופה ובארצות הברית .רעיונות אלה עמדו גם בבסיס ייסודו של בית הספר לאדריכלות ולעיצוב 'ּ ָבאּו ָהאּוס' בגרמניה () 15
על ידי הארכיטקט וולטר גרופיוס ,בשנת .1919גם גרופיוס ,כמוריס לפניו ,האמין שאין בסיס להבחנה בין יצירתו () 20
של האמן לבין זו של האּומן .עם זאת ,הוא דחה את ההעדפה העקרונית שגילה מוריס כלפי עבודת יד ייחודית שאינה
מאפשרת ייצור המוני ,בהבינו כי האפשרות לייצור מתועש חייבת להיות תנאי מוקדם לעיצוב ,אם תחום זה שואף
להטביע חותם כלשהו במאה ה .20-שלא כיצירותיהם המקושטות לעייפה של חברי 'התנועה לאמנויות ואּומנויות',
עבודותיהם של אנשי ה'ּ ָבאּו ָהאּוס' היו שימושיות ,אסתטיות ופשוטותַ -קו בעת ובעונה אחת ,ויועדו לקהל הרחב ולא
רק לשכבה החברתית העשירה .השם 'ּ ָבאּו ָהאּוס' נקשר במהלך השנים בעיקר עם יצירות אדריכלות שסגנונן מאופיין
בשימוש בקווים גאומטריים מאופקים אך אלגנטיים ,תוך ויתור על יסודות קישוטיים לא חיוניים .בניינים שעוצבו
בסגנון זה מצויים עד היום גם בכמה ערים בישראל.
עמדתו הרעיונית של בית הספר 'ּ ָבאּו ָהאּוס' באה ,כמובן ,לידי ביטוי גם במבנה תכנית הלימודים .שלוש השנים
הראשונות בהכשרתו של סטודנט במוסד זה כללו סדנאות שהונחו על ידי שני מורים במקביל :האחד אמן ,שהדגיש את ( )25
הצד האמנותי של היצירה בתחום כלשהו (ב'ּ ָבאּו ָהאּוס' לימדו אמנים ידועי שם כמו הציירים וסילי קנדינסקי ופול קלה),
והאחר אּומן ,שהכשיר את התלמידים לעבודה בחומרים ובכלים המשמשים לייצור באותו התחום .בבתי ספר רבים
לעיצוב ולאמנות שימושית ברחבי העולם נעשה עד היום שימוש בדגם ההוראה של ה'ּ ָבאּו ָהאּוס' ,אשר בא לידי ביטוי גם
בשילוב ציירים ופסלים בסגל ההוראה.
השאלות
. 18מהּפִסקה הראשונה עולה כי רוב המוצרים השימושיים שיוצרו באנגליה בשנות השישים של המאה ה- 19-
( )1עוצבו בסגנון שהייתה בו מחאה על המגמות שהכתיבה המהפכה התעשייתית
( )2התאפיינו בסגנון מצועצע ומקושט
( )3נעשו בדגם שהיה קיים גם בימי הביניים
( )4חסרו את הממד האמנותי שהיה למוצרים כאלה בעבר
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

