Page 9 - index
P. 9
תשובה ( )3אינה נכונה:
א .כל מה שאינו אדום הוא טעים .זו טענה כללית .לפי טענה זו אם משהו הוא לא אדום ,אז הוא טעים.
כלומר 'לא אדום' הוא תנאי שתוצאתו היא 'טעים' .נשים לב ,שלא ניתן להחליף בין התנאי והתוצאה.
כלומר ,העובדה שכל מה שלא אדום הוא טעים ,לא אומרת שכל מה שטעים הוא לא אדום .קיבלנו
שלא ניתן להסיק את טענה ב' מטענה א' .כמובן שאין סיבה בשלב זה לבדוק האם ניתן להסיק את
טענה א' מטענה ב'.
ב .כל מה שהוא טעים אינו אדום .זו טענה כללית .לפי טענה זו אם משהו הוא טעים ,אז הוא לא אדום.
כלומר 'טעים' הוא תנאי שתוצאתו היא 'לא אדום' .נשים לב ,שלא ניתן להחליף בין התנאי והתוצאה.
כלומר ,העובדה שכל מה שטעים הוא לא אדום ,לא אומרת שכל מה שלא אדום הוא טעים .קיבלנו
שלא ניתן להסיק את טענה א' מטענה ב'.
לכן ,מטענה א' לא ניתן להסיק את טענה ב' ,וגם לא להיפך .תשובה זו פסולה.
תשובה ( )4נכונה:
א .אם יורד גשם ,לירון מאושרת .זו טענה כללית .לפי טענה זו אם יורד גשם אז לירון מאושרת .כלומר
'יורד גשם' הוא תנאי שתוצאתו היא 'לירון מאושרת' .נשים לב ,התנאי מחייב את התוצאה .לכן נוכל
להסיק שאם לירון אינה מאושרת אז בוודאות לא יורד גשם .קיבלנו שניתן להסיק את טענה ב'
מטענה א'.
ב .אם לירון אינה מאושרת ,לא יורד גשם .זו טענה כללית .לפי טענה זו אם לירון רינה מאושרת אז לא
יורד גשם .כלומר 'לא מאושרת' הוא תנאי שתוצאתו היא 'לא יורד גשם' .נשים לב ,התנאי מחייב את
התוצאה .לכן נוכל להסיק שאם כן יורד גשם אז בוודאות לירון כן מאושרת .קיבלנו שניתן להסיק
את טענה א' מטענה ב'.
לכן ,מטענה א' ניתן להסיק את טענה ב' ,ולהיפך .זהו "זוג משלים".
.16התשובה הנכונה היא (.)4
בשאלה זו עלינו לקבוע איזו מהטענות שבתשובות משתמעת מהפסקה בנוגע לאנשי הדת בימי הביניים.
לכן ,נקראת את הפסקה קריאה לומדת ונתמצת לעצמנו את העיקר:
בפסקה נכתב" :לשיטתם של אנשי הדת בימי הביניים ,אף אחד מההבדלים הברורים והניכרים לעין שבין
הדתות המונותאיסטיות הגדולות אינו הבדל מהותי" כלומר לתפיסתם של אני הדת ,אין הבדלים
משמעותיים בין הדתות המונותאיסטיות (שמאמינות באל אחד).
"היו בהם שחלקו למשל על מנהגיהן של הדתות המתחרות ,אך להבנתם אין מאמין בדת מונותאיסטית
שיוכל לחלוק על הנחותיהן המרכזיות של הדתות המונותאיסטיות המתחרות בלי שיערער בכך את היסוד
שעליו נשענות השקפותיו שלו ".כלומר ,על אף שחלקם ביקרו את המנהגים בדתות השונות ,לתפיסתם מי
שמאמין בדת מונותאיסטית לא יוכל להיות נגד ההנחות המרכזיות בהן ,כי זה יערער את היסודות של
האמונה שלו עצמו.

