Page 3 - index
P. 3

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ :‬קריאת צמד המילים "מוצף במים" כ"מצוף במים" – על פי תשובה זו המילה‬
     ‫"מוצף" נקראת כ"מצוף"‪ ,‬כלומר יש החלפת סדר אותיות באמצע המילה‪ .‬טעות זאת היא דוגמה טובה‬

             ‫להפרעה ב'‪ .‬מכיוון שעלינו למצוא תשובה שלא מדגימה אף אחת מההפרעות‪ ,‬זו תשובה שגויה‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ :‬קריאת צמד המילים "שוד אלים" כ"שור אלים" – על פי תשובה זו המילה "שוד"‬

   ‫נקראת כ"שור"‪ ,‬כלומר האות "ד" מזוהה באופן שגוי כאות "ר"‪ .‬טעות זאת היא דוגמה טובה הפרעה א'‪.‬‬
                          ‫מכיוון שעלינו למצוא תשובה שלא מדגימה אף אחת מההפרעות‪ ,‬זו תשובה שגויה‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ :‬קריאת צמד המילים "משלט מרוחק" כ"משל מרוח" – על פי תשובה זו המילה "משלט"‬
  ‫נקראת כ"משל"‪ ,‬והמילה "מרוחק" נקראת כ"מרוח"‪ .‬כלומר‪ ,‬האות האחרונה בכל מילה מושמטת‪ .‬טעות‬
    ‫זאת לא מהווה דוגמה לאף אחת מההפרעות שבנתונים‪ .‬מכיוון שעלינו למצוא תשובה שלא מדגימה אף‬
                                                                             ‫אחת מההפרעות‪ ,‬זו תשובה נכונה‪.‬‬
       ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ :‬קריאת צמד המילים "נמש גדול" כ"נמל גדוש" – על פי תשובה זו האותיות‬
 ‫שבסוף המילים מתחלפות זו עם זו‪ .‬טעות זאת היא דוגמה טובה להפרעה ג'‪ .‬מכיוון שעלינו למצוא תשובה‬
                                                          ‫שלא מדגימה אף אחת מההפרעות‪ ,‬זו תשובה שגויה‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .9‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬

         ‫לפנינו שאלת חשיבה מחקרית ובה עלינו לקבוע איזה מהנתונים מחליש את מסקנתה של החוקרת‪.‬‬

       ‫על פי הנתונים במדינה כלשהי האוכלוסייה מורכבת משבט אלפא ושבט ביתא‪ .‬החוקרת מצאה שרק‬
  ‫מעטים מהתלמידים באקדמיה המלכותית הם משבט אלפא‪ .‬מכך היא הסיקה שהליכי הקבלה לאקדמיה‬

                                                                              ‫הזו מפלים לרעה את שבט אלפא‪.‬‬
  ‫כלומר‪ ,‬החוקרת מסבירה את העובדה שמיעוט מהתלמידים הם משבט אלפא‪ ,‬בכך שיש אפליה כלפיהם‬

    ‫בקבלה לאקדמיה‪ .‬עלינו למצוא נתון שמחליש מסקנה זו‪ ,‬כלומר עלינו למצוא נתון שיגרום לנו להאמין‬
                            ‫פחות שאפליה בקבלה היא הסיבה לכך שמיעוט מהתלמידים הם משבט אלפא‪.‬‬
                                                                                                  ‫ניגש לתשובות‪:‬‬

         ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ :‬בתשובה נכתב‪" :‬שיעורם של בני שבט אלפא באוכלוסייה גבוה משיעורם‬
  ‫באקדמיה המלכותית"‪ .‬שיעור גבוה של בני אלפא באוכלוסייה צפוי לגרום לשיעור גבוה של תלמידים בני‬
 ‫שבט אלפא‪ .‬העובדה שלמרות זאת שיעורם באקדמיה נמוך‪ ,‬מעלה את הסבירות שאכן ישנה אפליה וגורם‬

           ‫לנו להאמין יותר שההסבר ל החוקרת נכון‪ .‬אם כך‪ ,‬תשובה זו מחזקת את המסקנה של החוקרת‪.‬‬

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ :‬בתשובה כתוב‪" :‬בבית הספר הגבוה לאומנות במדינה זו הרוב הגדול הם בני שבט‬
       ‫אלפא"‪ .‬עובדת היותם של בני אלפא רוב בבית הספר לאומנות‪ ,‬לא קשורה לכך שייתכנו הליכי קבלה‬

    ‫מפלים באקדמיה המלכותית‪ .‬כלומר‪ ,‬נתון זה לא משנה את הסבירות שאפליה היא ההסבר למיעוט בני‬
                                  ‫אלפא באקדמיה‪ .‬תשובה זו לא מחזקת ולא מחלישה את מסקנת החוקרת‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8