Page 3 - index
P. 3
תשובה ( )1אינה נכונה :קריאת צמד המילים "מוצף במים" כ"מצוף במים" – על פי תשובה זו המילה
"מוצף" נקראת כ"מצוף" ,כלומר יש החלפת סדר אותיות באמצע המילה .טעות זאת היא דוגמה טובה
להפרעה ב' .מכיוון שעלינו למצוא תשובה שלא מדגימה אף אחת מההפרעות ,זו תשובה שגויה.
תשובה ( )2אינה נכונה :קריאת צמד המילים "שוד אלים" כ"שור אלים" – על פי תשובה זו המילה "שוד"
נקראת כ"שור" ,כלומר האות "ד" מזוהה באופן שגוי כאות "ר" .טעות זאת היא דוגמה טובה הפרעה א'.
מכיוון שעלינו למצוא תשובה שלא מדגימה אף אחת מההפרעות ,זו תשובה שגויה.
תשובה ( )3נכונה :קריאת צמד המילים "משלט מרוחק" כ"משל מרוח" – על פי תשובה זו המילה "משלט"
נקראת כ"משל" ,והמילה "מרוחק" נקראת כ"מרוח" .כלומר ,האות האחרונה בכל מילה מושמטת .טעות
זאת לא מהווה דוגמה לאף אחת מההפרעות שבנתונים .מכיוון שעלינו למצוא תשובה שלא מדגימה אף
אחת מההפרעות ,זו תשובה נכונה.
תשובה ( )4אינה נכונה :קריאת צמד המילים "נמש גדול" כ"נמל גדוש" – על פי תשובה זו האותיות
שבסוף המילים מתחלפות זו עם זו .טעות זאת היא דוגמה טובה להפרעה ג' .מכיוון שעלינו למצוא תשובה
שלא מדגימה אף אחת מההפרעות ,זו תשובה שגויה.
.9התשובה הנכונה היא (.)3
לפנינו שאלת חשיבה מחקרית ובה עלינו לקבוע איזה מהנתונים מחליש את מסקנתה של החוקרת.
על פי הנתונים במדינה כלשהי האוכלוסייה מורכבת משבט אלפא ושבט ביתא .החוקרת מצאה שרק
מעטים מהתלמידים באקדמיה המלכותית הם משבט אלפא .מכך היא הסיקה שהליכי הקבלה לאקדמיה
הזו מפלים לרעה את שבט אלפא.
כלומר ,החוקרת מסבירה את העובדה שמיעוט מהתלמידים הם משבט אלפא ,בכך שיש אפליה כלפיהם
בקבלה לאקדמיה .עלינו למצוא נתון שמחליש מסקנה זו ,כלומר עלינו למצוא נתון שיגרום לנו להאמין
פחות שאפליה בקבלה היא הסיבה לכך שמיעוט מהתלמידים הם משבט אלפא.
ניגש לתשובות:
תשובה ( )1אינה נכונה :בתשובה נכתב" :שיעורם של בני שבט אלפא באוכלוסייה גבוה משיעורם
באקדמיה המלכותית" .שיעור גבוה של בני אלפא באוכלוסייה צפוי לגרום לשיעור גבוה של תלמידים בני
שבט אלפא .העובדה שלמרות זאת שיעורם באקדמיה נמוך ,מעלה את הסבירות שאכן ישנה אפליה וגורם
לנו להאמין יותר שההסבר ל החוקרת נכון .אם כך ,תשובה זו מחזקת את המסקנה של החוקרת.
תשובה ( )2אינה נכונה :בתשובה כתוב" :בבית הספר הגבוה לאומנות במדינה זו הרוב הגדול הם בני שבט
אלפא" .עובדת היותם של בני אלפא רוב בבית הספר לאומנות ,לא קשורה לכך שייתכנו הליכי קבלה
מפלים באקדמיה המלכותית .כלומר ,נתון זה לא משנה את הסבירות שאפליה היא ההסבר למיעוט בני
אלפא באקדמיה .תשובה זו לא מחזקת ולא מחלישה את מסקנת החוקרת.

