Page 12 - ver2
P. 12
תשובה ( )1נכונה .כאמור ,הביטוי "נפגש עמו" בשורה ,26מתייחס לפגישה של האדם עם
הטבע.
תשובה ( )2אינה נכונה .כאמור ,הביטוי "נפגש עמו" בשורה ,26מתייחס לפגישה של האדם עם
הטבע ,ולא לפגישה עם האדם.
תשובה ( )3אינה נכונה .העובדה כי האדם אינו נפגש עוד עם הטבע פגישה בלתי אמצעית ,היא
אחד הביטויים לניכור ,והביטוי "נפגש עמו" אינו מתייחס לפגישה עם הניכור.
תשובה ( )4אינה נכונה .הביטוי "נפגש עמו" הוא חלק מפירוט הניכור של האדם מן הטבע,
אשר מופיע לפני תיאור הניכור של האדם מחברו ,מכאן ,שלא ייתכן כי הוא מתייחס לכך
(כלומר ל"חברו").
.23התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות אינה נכונה על פי הפסקה הראשונה ,נבחן כל
אחת מהן לאור האמור בה.
תשובה ( )1נכונה .בחברה הקפיטליסטית המפגש בין האדם לטבע הוא בלתי אמצעי .הפסקה
האחרונה עוסקת בתופעת הניכור אשר מאפיינת את החברה הקפיטליסטית ,ונאמר כי בחברה
זו ,האדם אינו נפגש עמו (עם הטבע) בלתי אמצעית .זאת ,בניגוד לטענה המופיעה בתשובה זו.
תשובה ( )2אינה נכונה .בחברה הקפיטליסטית האדם מנוכר ממהות האנושיות .בפסקה
נאמר כי כתוצאה מהניכור של האדם מהטבע ומחברו ,אשר מאפיין את החברה
הקפיטליסטית ,האדם נהיה מנוכר מעצמו ,מהיותו בן אנוש ,מההוויה האנושית היצירתית,
שבה ראה מרקס את מהות האנושיות (שורות .)27-8
תשובה ( )3אינה נכונה .בעבר שיקפה העבודה את היצירתיות של האדם .בפסקה נאמר כי
העבודה אינה משקפת עוד את היצירתיות שבה ניגש האדם לטבע (שורה ,)25ומכאן ,שבעבר
היא אכן שיקפה זאת.
תשובה ( )4אינה נכונה .בעבר לא היה האדם מנוכר מזולתו .בפסקה נאמר כי "בעבר הרחוק
עיבד האדם את החומרים הקיימים בטבע ...תוך מגע עם בני אדם אחרים" (שורות .)23-24
כמו כן ,מכך שתופעת הניכור של אדם מזולתו מובאת בפסקה כתוצאה של מסחור העבודה
בחברה הקפיטליסטית ,כמעין שינוי לרעה של המצב שרווח בעבר ,ניתן להבין כי בעבר ,לא
היה האדם מנוכר לזולתו.
12