Page 11 - ver2
P. 11

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מבנה העל של החברה הקפיטליסטית הוא המבנה הכלכלי שלפיו אי‪-‬‬
                      ‫השוויון בהכנסות ובעושר משקף את תרומתם היחסית של בני האדם החברה‪ ,‬והוא עצמו‬
                                                                   ‫האידיאולוגיה הקפיטליסטית‪ ,‬ולא המקור לה‪.‬‬
                      ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬ההבדלים בתרומתם היחסית של בני האדם לחברה הם ביטוי של‬
                                                                   ‫האידיאולוגיה הקפיטליסטית‪ ,‬ולא המקור לה‪.‬‬
                                ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬האינטרסים של בעלי ההון הם המקור לאידיאולוגיה‬
                                                                                                    ‫הקפיטליסטית‪.‬‬
                         ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי מסחור העבודה הוא ביטוי של האידיאולוגיה‬
                         ‫הקפיטליסטית‪ ,‬שכן פירושו הפיכת כוח העבודה האנושי לאמצעי ייצור שאפשר לקנות‬
                                                                              ‫ולמכור‪ ,‬אשר משמש את בעלי ההון‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
                    ‫כדי להבין למה מתייחס הביטוי "איה אלא" (שורה ‪ ,)21‬נקרא את החלק הרלוונטי בפסקה‬

                                                                                                            ‫השנייה‪.‬‬
                  ‫"מרקס טען שהאידיאולוגיה הקפיטליסטית‪ ,‬שלפיה אי השוויון בהכנסות ובעושר משקף את‬
                  ‫תרומתם היחסית של בני האדם לחברה‪ ,‬אינה אלא ניסיון של בעלי ההון לשמר ולהצדיק את‬
                   ‫הפער הקיים בינם לבין מעמד הפועלים" (שורות ‪ .)20-22‬ניתן להבין כי הביטוי "אינה אלא"‬
                  ‫מתייחס לאידיאולוגיה הקפיטליסטית‪ ,‬שכן מרקס טוען שהיא למעשה רק (אינה אלא = רק)‬

                    ‫ניסיון של בעלי ההון לשמר ולהצדיק את פער המעמדות שקיים בחברה‪ .‬חלקו האמצעי של‬
                 ‫המשפט ("‪ ...‬שלפיה אי השוויון ‪ ...‬האדם לחברה") הוא פירוט תוכנה של האידיאולוגיה‪ ,‬והוא‬

                                                                ‫מיוחס לה באופן תחבירי באמצעות "ש" השעבוד‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬תרומתם היחסית של בני האדם לחברה היא חלק הפסוקית‬
                              ‫שמתארת את מהותה של האידיאולוגיה‪ ,‬והביטוי "אינה לא" אינו מתייחס אליה‪.‬‬

                    ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬כפי שעולה מן האמור‪ ,‬הביטוי "אינה אלא" מתייחס לאידיאולוגיה‬
                        ‫הקפיטליסטית‪ ,‬ואילו החברה המקוטבת היא חלק הפסוקית שמתארת את מהותה של‬
                                                                                                     ‫האידיאולוגיה‪.‬‬
                             ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬הביטוי "אינה אלא" אכן מתייחס לאידיאולוגיה הקפיטליסטית‪.‬‬
                         ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬תופעת הניצול כלל אינה מופיעה במשפט ממנו לקוחה ההפניה‪,‬‬
                                          ‫וכאמור‪ ,‬הביטוי לגביו נשאלנו מתייחס לאידיאולוגיה הקפיטליסטית‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
                 ‫בפסקה האחרונה מתאורת תופעת הניכור אשר נגרמה כתוצאה ממסחור העבודה‪ ,‬כאשר אחד‬
                  ‫הביטויים שלה הינו ניכור האדם מהטבע‪ .‬נאמר כי "העבודה אינה משקפת עוד א היצירתיות‬
                 ‫שבה ניגש האדם לטבע‪ .‬תחת זאת העבודה משקפת את הניכור‪ :‬ניכור מהטבע – כיוון שהאדם‬
                  ‫אינו נפגש עמו פגישה בלתי אמצעית" (שורות ‪ .)25-26‬מכך ניתן להבין כי הביטוי "נפגש עמו"‬
                ‫בהקשר זה מתייחס לפגישה עם הטבע‪ ,‬שכן בשל מסחור העבודה האדם לא בא עוד במגע ישיר‬

                                     ‫עם הטבע (פגישה בלתי אמצעית = ללא תיווך‪ ,‬כלומר מגע ישיר עם משהו)‪.‬‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12