Page 11 - ver2
P. 11
תשובה ( )1אינה נכונה .מבנה העל של החברה הקפיטליסטית הוא המבנה הכלכלי שלפיו אי-
השוויון בהכנסות ובעושר משקף את תרומתם היחסית של בני האדם החברה ,והוא עצמו
האידיאולוגיה הקפיטליסטית ,ולא המקור לה.
תשובה ( )2אינה נכונה .ההבדלים בתרומתם היחסית של בני האדם לחברה הם ביטוי של
האידיאולוגיה הקפיטליסטית ,ולא המקור לה.
תשובה ( )3נכונה .כאמור ,האינטרסים של בעלי ההון הם המקור לאידיאולוגיה
הקפיטליסטית.
תשובה ( )4אינה נכונה .בפסקה נאמר כי מסחור העבודה הוא ביטוי של האידיאולוגיה
הקפיטליסטית ,שכן פירושו הפיכת כוח העבודה האנושי לאמצעי ייצור שאפשר לקנות
ולמכור ,אשר משמש את בעלי ההון.
.21התשובה הנכונה היא (.)3
כדי להבין למה מתייחס הביטוי "איה אלא" (שורה ,)21נקרא את החלק הרלוונטי בפסקה
השנייה.
"מרקס טען שהאידיאולוגיה הקפיטליסטית ,שלפיה אי השוויון בהכנסות ובעושר משקף את
תרומתם היחסית של בני האדם לחברה ,אינה אלא ניסיון של בעלי ההון לשמר ולהצדיק את
הפער הקיים בינם לבין מעמד הפועלים" (שורות .)20-22ניתן להבין כי הביטוי "אינה אלא"
מתייחס לאידיאולוגיה הקפיטליסטית ,שכן מרקס טוען שהיא למעשה רק (אינה אלא = רק)
ניסיון של בעלי ההון לשמר ולהצדיק את פער המעמדות שקיים בחברה .חלקו האמצעי של
המשפט (" ...שלפיה אי השוויון ...האדם לחברה") הוא פירוט תוכנה של האידיאולוגיה ,והוא
מיוחס לה באופן תחבירי באמצעות "ש" השעבוד.
תשובה ( )1אינה נכונה .כאמור ,תרומתם היחסית של בני האדם לחברה היא חלק הפסוקית
שמתארת את מהותה של האידיאולוגיה ,והביטוי "אינה לא" אינו מתייחס אליה.
תשובה ( )2אינה נכונה .כפי שעולה מן האמור ,הביטוי "אינה אלא" מתייחס לאידיאולוגיה
הקפיטליסטית ,ואילו החברה המקוטבת היא חלק הפסוקית שמתארת את מהותה של
האידיאולוגיה.
תשובה ( )3נכונה .הביטוי "אינה אלא" אכן מתייחס לאידיאולוגיה הקפיטליסטית.
תשובה ( )4אינה נכונה .תופעת הניצול כלל אינה מופיעה במשפט ממנו לקוחה ההפניה,
וכאמור ,הביטוי לגביו נשאלנו מתייחס לאידיאולוגיה הקפיטליסטית.
.22התשובה הנכונה היא (.)1
בפסקה האחרונה מתאורת תופעת הניכור אשר נגרמה כתוצאה ממסחור העבודה ,כאשר אחד
הביטויים שלה הינו ניכור האדם מהטבע .נאמר כי "העבודה אינה משקפת עוד א היצירתיות
שבה ניגש האדם לטבע .תחת זאת העבודה משקפת את הניכור :ניכור מהטבע – כיוון שהאדם
אינו נפגש עמו פגישה בלתי אמצעית" (שורות .)25-26מכך ניתן להבין כי הביטוי "נפגש עמו"
בהקשר זה מתייחס לפגישה עם הטבע ,שכן בשל מסחור העבודה האדם לא בא עוד במגע ישיר
עם הטבע (פגישה בלתי אמצעית = ללא תיווך ,כלומר מגע ישיר עם משהו).
11