Page 7 - ver1
P. 7
.14התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המוצעות בתשובות מתאימה להיות מטרת הניסוי המתואר
בפסקה ,עלינו תחילה להבין את מהלך הניסוי ואת תוצאותיו.
בשלב הראשון צפו שתי הקבוצות בסרט .בזמן שחברי קבוצה א' צפו בסרט הושמע רעש,
ואילו חברי קבוצה ב' צפו בו ללא כל הפרעה .לאחר שצפו בסרט התבקשו כל המשתתפים
להעריכו ,ורק חברי קבוצה א' נשאלו אם לדעתם הרעש השפיע על יכולת השיפוט שלהם,
וכיצד .מתוצאות המחקר עולה כי הנבדקים עצמם סברו שהרעש השפיע על יכולת השיפוט
שלהם לרעה (כלומר ,הם העריכו שהרעש גרם להם לתת לסרט ציונים נמוכים מכפי שהוא
ראוי להם) ,אך בפועל התברר שהציונים שלהם דווקא היו גבוהים מהציונים שנתנו חברי
קבוצה ב' .כלומר ,חברי קבוצה ב' שגו בהערכת השפעת הרעש על יכולת השיפוט שלהם.
תשובה ( )1אינה נכונה .האשפרות המופיעה בתשובה זו מתייחסת ליכולתם של בני אדם
להעריך את יכולת השיפוט של אחרים ,ואילו בניסוי לא תואר כל מצב בו נדרשו הנבדקים
להעריך את יכולת השיפוט של הנבדקים האחרים.
תשובה ( )2נכונה .מן האמור אכן עולה כי מטרת הניסוי הייתה לבדוק אם בני אדם מעריכים
נכונה איך הפרעות משפיעות על יכולת השיפוט שלהם ,שכן ממצאי הניסוי מעידים כי אלה
אכן המדדים שהוא נועד לבדוק – נבדקי הקבוצה שהיו חשופים לרעש נתבקשו להעריך אם
וכיצד ההפרעה השפיעה על יכולת השיפוט שלהם ,ולאחר מכן התברר כי הם שגו באופן בו
סברו שהרעש השפיע על יכולת השיפוט שלהם.
תשובה ( )3אינה נכונה .אם מטרת הניסוי הייתה לבדוק אם שמיעת רעש גורמת לשיפוט
להיות מחמיר יותר משפיוט שלא בתנאי רעש ,אזי שלא היה צורך לבקש מהמשתתפים
להעריך בעצמם אם וכיצד ההפרעה השפיעה על יכולת השיפוט שלהם ,שהרי ניתן היה לעשות
זאת רק באמצעות השוואה אובייקטיבית של ציוני שתי הקבוצות.
תשובה ( )4אינה נכונה .הנבדקים כלל לא התבקשו להעריך אילו גורמים פוגעים ביכולת
השיפוט שלהם ,אלא נשאלו אם לדעתם היא נפגעה כתוצאה מההפרעה .כמו כן ,הסחות הדעת
(=הרעש) הופיעו במהלך הצפייה בסרט ,ולא בזמן שהנבדקים נתנו ציונים לסרט (כלומר
"שפטו" אותו).
.15התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע מה הייתה כוונת מחבר הספר בכיתוב שהוסיף ,נבין תחילה את האמור בפסקה.
תחילה נאמר כי ביצירתו של מגריט' ,בגדת הדימויים' מצוירת מקטרת ,ומתחתיה כתוב 'זו
אינה מקטרת' .הדבר נועד להמחיש את ההבדל בין עצם ובין הייצוג שלו .כלומר ,למרות
שהייצוג של המקטרת נראה מציאותי ,לא מדובר באמת במקטרת .בהמשך נאמר כי בספר
מסוים ,מתחת לתמונה מוקטנת של היצירה ,כתב המחבר "זו אינה בגידת הדימויים" .מכך
ניתן להבין אם כן ,כי המחבר נהג באותו האופן שמגריט נהג כאשר הוסיף את הכיתוב – כדי
להמחיש את העובדה שהתצלום אינו אלא ייצוג של יצירתו של מגריט "בגידת הדימויים",
ולא היצירה עצמה.
7