Page 5 - ver1
P. 5

‫‪ .11‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                 ‫הפסיכולוג ז'אן פיאז'ה האמין שילדים מתקדמים בהכרח דרך שלב התפתחות קבועים ואינם‬

                         ‫יכולים לפסוח על שום שלב‪ ,‬אך עם זאת טען שאין הדבר מתנגש עם התפיסה שילדים‬
                    ‫מתקדמים בקצב שונה זה מזה‪ .‬לחיזוק טענותיו הראה‪ ,‬למשל‪ ,‬ששום ילד אינו יכול לפתור‬
                 ‫תרגילי חשבון בטרם ידע לספור‪ ,‬אך אין שום קושי למצוא ילד שיוכל לחשב חישובים בעוד בן‬

                                                                                      ‫גילו עדיין מתקשה בספירה‪.‬‬

                  ‫החלקים אותם אנו מתבקשים להשלים בפסקה מתייחסים לדוגמאות הנוגעות לטענותיו של‬
                     ‫פיאז'ה ‪ -‬שלבי ההתפתחות של ילדים הינם קבועים ולא ניתן לפסוח על אף אחד מהם‪ ,‬אך‬
                                                                            ‫קצב ההתפתחות משתנה בין הילדים‪.‬‬

                        ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אין היגיון בהשלמה שמוצעת בתשובה זו‪ ,‬שכן נאמר כי לחיזוק‬
                   ‫טענותיו הראה פיאז'ה שאין זה סביר למצוא ילד שיוכל לספור במיומנות בעוד בן גילו עדיין‬

                     ‫מתקשה בספירה‪ ,‬ואילו בתחילת הפסקה פיאז'ה טען כי ילדים מתפתחים בקצב שונה זה‬
                                                                                                               ‫מזה‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬אין היגיון בהשלמה שמוצעת בתשובה זו‪ ,‬שכן עולה ממנה כי פיאז'ה‬
                     ‫סבור שבתנאים מסוימים יוכל ילד לפתור תרגילי חשבון בטרם ידע לספור ("מי שחולקים‬
                    ‫עליו מציינים שאמנם נכון‪ ,)"...‬כלומר‪ ,‬לפסוח על שלב התפתחותי‪ ,‬והדבר מנוגד לטענותיו‪.‬‬
                           ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬אין היגיון בהשלמה שמוצעת בתשובה זו‪ ,‬שכן טענתם של מי‬

                   ‫שחולקים על פיאז'ה דומה לטענותיו – "אף על פי שקשה למצוא ילד שיצליח לפתור תרגילי‬
                 ‫חשבון בטרם ידע לספור (לא ניתן לפסוח על שלבי התפתחות קבועים) אין זה נדיר למצוא ילד‬

                            ‫שיוכל לספור היטב בעוד בן גילו מתקשה בספירה (ילדים מתפתחים בקצב שונה)"‪.‬‬
                        ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬ההשלמה שמוצעת בתשובה זו אכן מתאימה‪ -‬כדי לחזק את טענותיו‪,‬‬
                   ‫פיאז'ה מראה שאף ילד אינו יכול לפתור תרגילי חשבון לפני שלמד לספור (=לא ניתן לפסוח‬
                    ‫על שלבי התפתחות קבועים)‪ ,‬אך ניתן למצוא ילד שיוכל לחשב חישובים בעוד בן גילו עדיין‬

                                      ‫מתקשה בספירה (ילדים בני אותו גיל שנמצאים בשלבים שונים זה מזה)‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
                ‫כדי לקבוע איזו מן העובדות שמופיעות בתשובות אינה יכולה לתמוך בטענת המתנגדים‪ ,‬עלינו‬

                                                                ‫תחילה לעמוד על טענתם כפי שעולה מן הפסקה‪.‬‬
                 ‫בכביש לגביו מובעת ההתנגדות תותר נהיגה במהירות גבוהה מן המהירות המותרת בכבישים‬

                      ‫אחרים‪ ,‬ועל כן זמן הנסיעה בין שתי הערים יהיה קצר יותר‪ .‬המתנגדים סבורים שהכביש‬
                            ‫המהיר שייסלל יביא לעלייה ברמת זיהום האוויר בגלל רעלים שפולטות המכוניות‪.‬‬

                     ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אם ככל שנסיעות בין עירוניות אורכות פחות זמן‪ ,‬כך נהגים נוטים‬
                       ‫יותר לנסוע נסיעות כאלה‪ ,‬אזי שפירוש הדבר שכמות הנהגים (והרכבים) שייסעו בכביש‬
                           ‫האמור תעלה‪ ,‬וכתוצאה מהרעלים שפולטים רכביהם תעלה גם רמת זיהום האוויר‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬העובדה שככל שהנסיעה ממושכת יותר‪ ,‬כך גם זיהום האוויר הכרוך‬
                ‫בה רב יותר סותרת למעשה את טענת המתנגדים‪ ,‬שהרי הכביש מציע דרך חלופית קצרה יותר‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10