Page 5 - ver1
P. 5

‫לעולם אינו מבקש שיקראו לו סיפורים מן המילון לפני השינה‪ .‬כלומר‪ ,‬הוא יודע שמילון הוא‬
                ‫אמנם סוג של ספר‪ ,‬אך אין בו סיפורים‪ ,‬ולכן לא מבקש שיקראו לו מתוכו סיפורים‪.‬‬

                                                                              ‫‪ .11‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
  ‫כדי לקבוע באיזו מן האפשרויות מוצג הסבר לכך שדוגמת החילוף בין י' ל‪0‬צ' "מעניינת בשגיאות‬

                                                              ‫הקלדה"‪ ,‬נבין תחילה את תוכן הפסקה‪.‬‬

 ‫תחילה נאמר כי בטקסטים עבריים שהועתקו מכתבי יד עתיקים‪ ,‬הוחלפו לא פעם האותיות י' ו‪-‬צ'‬
    ‫זו בזו‪ ,‬וכי חילוף זה לכאורה תמוה‪ ,‬שכן מקורו אינו בדמיון גרפי או לילי בין האותיות‪ .‬ואולם‪,‬‬

  ‫שתי האותיות הללו דווקא דומות זו לזו‪ ,‬לא בכתב המוכר לנו כיום‪ ,‬כי אם בכתב העברי הקדום‪.‬‬
‫כלומר‪ ,‬הכרת אופן ושיטת הכתיבה הקדומים חיוניים להבנת מקור השגיאה‪ ,‬שכן בשיטת הכתיבה‬

       ‫המוכרת לנו כיום אין כל דמיון בין השתיים‪ .‬בהמשך נאמר כי דוגמה זו מעניינת בהקשר של‬
  ‫שגיאות הקלדה – החלפת ד' ב‪-‬ש' היא טעות נפוצה כיום‪ ,‬לאור סמיכות האותיות במקלדת‪ ,‬ולכן‬
‫הדבר ברור לנו‪ .‬אך עבור חוקרים שיעיינו בטקסטים מימינו בעוד מאות שנים‪ ,‬הדבר עלול להקשות‬

                                                                       ‫עליהם בהבנת השגיאה הנפוצה‪.‬‬

        ‫אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי דוגמת החילוף בין י' ו‪-‬צ' מעניינת בהקשר של שגיאות הקלדה‪ ,‬משום‬
             ‫שהכרת שיטת הכתיבה של טקסט חיונית להבנת מקור טעויות נפוצות המתרחשות בו‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬דוגמת החילוף של י' ו‪-‬צ' אינה ממקור טכנולוגי‪ ,‬כי אם ממקור גרפי הטמון‬
    ‫בשיטת הכתיבה‪ ,‬ועל כן לא ייתכן שהיא מדגימה כיצד שינויים טכנולוגיים עשויים להביא לידי‬
                                                                                 ‫שינוי בשיטת הכתיבה‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬דוגמת החילוף בין י' ל‪-‬צ' מעניינת בהקשר של שגיאות הכתיבה‪ ,‬מפני‬

  ‫שהיא מדגימה כיצד ידע על שיטת הכתיבה חיוני להבנת מקורן של שגיאות שנפלו בנוסח הכתוב‪.‬‬
    ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הפסקה עוסקת בהכרת המקור שעמד בבסיס חילופים בין אותיות‪ ,‬ולא‬
      ‫בכך שקיומם עלול להקשות את הבנת הטקסט‪ .‬מכאן שלא ייתכן כי זו הסיבה שבגינה דוגמת‬
                                             ‫החילוף בין י‪ /‬ל‪-‬צ' מעניינת בהקשר של שגיאות הקלדה‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הדמיון הקדום בין י' ל‪-‬צ' אכן מסביר את השגיאות בטקסטים העבריים‬

‫הקדומים‪ ,‬אך זו אינה הסיבה שדוגמת החילוף האמור מעניינת בהקשר של שגיאות הקלדה‪ ,‬שהרי‬
               ‫שגיאות אלה מקורן בשיטת הכתיבה (הקלדה)‪ ,‬ולא בצורה הגרפית של האות עצמה‪.‬‬

                                                                              ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
   ‫חברת הבגדים ביולר השיקה בשנה שעברה קולקציה של בגדים שתוכננו להיות עמידים במיוחד‪,‬‬

       ‫אולם היא התגלתה כאכזבה מרה‪ .‬אמנם בבגדים יש כמות מועטה עד מאוד של סיבים מסוג‬
   ‫מילריום‪ ,‬סיבים המאיצים את דהיית צבעי הבגד‪ ,‬אך מתברר כי צריך להקפיד לגהץ בגדים אלה‬

                             ‫לאחר הכביסה‪ ,‬וכידוע‪ ,‬ככל שמגהצים בגד יותר‪ ,‬כך הוא מתבלה יותר‪.‬‬

       ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי קולקציית הבגדים שתוכננו להיות עמידים במיוחד‪,‬‬
  ‫התגלתה בדיעבד ככישלון חרוץ‪ .‬בהמשך נאמר כי אמנם בבגדים יש כמות גדולה מאוד של סיבים‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10