Page 2 - ver1
P. 2

‫‪ .5‬בגד ‪ֵ :‬גז – גז פירושו גזיזת הצמר מן הכבשים‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן לומר כי גז הוא פעולת "איסוף" חומר‬
                                                                       ‫הגלם‪ ,‬אשר משמש לייצור בגד‪.‬‬

      ‫(‪ )1‬שמן ‪ :‬מסיק – מסיק הוא פעולת איסוף חומר הגלם (זיתים) אשר משמש לייצור שמן‪.‬‬
‫(‪ )2‬אלומה ‪ :‬קציר – אלומה היא חבילת שיבולים קצורות‪ ,‬כלומר‪ ,‬שנאספו לאחר קציר‪ .‬נשים לב‬

     ‫כי בשונה מהקשר בין צמד המילים בשאלה‪ ,‬אלומה אינה מיוצרת משיבולים (כשם שבגד‬
                                                          ‫מיוצר מצמר)‪ ,‬אלא רק מורכבת מהם‪.‬‬

 ‫(‪ )3‬יין ‪ :‬דריכה – דריכה‪ ,‬בהקשר זה‪ ,‬פירושה סחיטה וכבישה של ענבים על‪-‬ידי רמיסה ברגליים‬
‫במטרה להוציא מהם מיץ‪ ,‬המיץ שיוצא מהם משמש להכנת יין‪ .‬אין כאן אלמנט "איסוף" של‬

                                                              ‫חומר הגלם‪ ,‬אשר ממנו מופק היין‪.‬‬
                                      ‫(‪ )4‬דבש ‪ :‬רדייה – רדייה היא פעולת הפקת הדבש מהכוורת‪.‬‬

                   ‫‪ .6‬לסייג ‪ :‬הגבלה – לסייג פירושו להטיל הגבלה מסוימת‪ ,‬להגביל משהו או מישהו‪.‬‬
                                 ‫(‪ )1‬לשקוט ‪ :‬שלווה – לשקוט פירושו להיות שרוי בשלווה‪ ,‬ברוגע‪.‬‬

       ‫(‪ )2‬לקטרג ‪ :‬האשמה – לקטרג פירושו להטיל אשמה‪ ,‬להפנות האשמה‪ .‬כלומר להאשים‬
                                                                                           ‫מישהו‪.‬‬

    ‫(‪ )3‬לגלות ‪ :‬הדלפה – הדלפה פירושה לגלות באופן לא רשמי מידע חסוי לגורם שאינו מורשה‬
                                                                                      ‫לדעת על כך‪.‬‬

                           ‫(‪ )4‬לחפוץ ‪ :‬רצון – לחפוץ פירושו לרצות (להיות בעל רצון) דבר מסוים‪.‬‬

                                                                              ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
   ‫כדי לקבוע איזה מן הממצאים שמופיעים בתשובות מערער את השערת החוקרים‪ ,‬עלינו תחילה‬

                            ‫לעמוד על השערה זו ועל האופן שבו התבצע המחקר שנועד לבחון אותה‪.‬‬

     ‫השערה‪ :‬הסיכוי להצליח בלימודים בגיל מבוגר‪ ,‬גבוה יותר בקרב מי שבילדותם ציירו ציורים‬
                                                        ‫מפורטים מבקרב מי שהמעיטו בציור פרטים‪.‬‬

‫כדי לבחון את ההשערה‪ ,‬נבדק הקשר בין ציוני הבגרות של תלמידים ובין מידת הפירוט של ציורים‬
                                                                                        ‫שציירו בילדות‪.‬‬

 ‫אם כן‪ ,‬ממצא שיערער את השערת החוקרים צריך לשקף יחס הפוך‪ .‬כלומר – ציור מפורט מאפיין‬
                                                               ‫את מי שקיבל ציונים נמוכים בבגרותו‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬הממצא המתואר בתשובה זו אכן מערער את השערת החוקרים‪ ,‬שכן אם הציון‬
 ‫הממוצע של נבדקים שבילדותם ציירו ציור מפורט היה נמוך מזה של שאר הנבדקים‪ ,‬אזי שמידת‬

                                          ‫הפירוט בציור אינה מנבאת הצלחה בלימודים בגיל מבוגר‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הממצא המתואר בתשובה זו אינו מערער את השערת החוקרים‪ ,‬אלא‬
‫תומך בה‪ ,‬שכן ניכרת בו מגמה דומה לזו שמתוארת בהשערה – מידת פירוט גבוהה של ציור שצויר‬
      ‫בילדות מאפיינת יותר את מי שציוניו גבוהים‪ ,‬מאשר את מי שבילדותם ציירו ציור שלא היה‬

                                                                                                ‫מפורט‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הממצא המתואר בתשובה זו אינו מערער את השערת החוקרים‪ ,‬אלא‬
   ‫תומך בה‪ ,‬שכן הוא משקף בצורה ברורה את הקשר המופיע בהשערת החוקרים – מי שבילדותם‬
   1   2   3   4   5   6   7