Page 1 - ver2
P. 1

‫פתרון פרק מילולי שני ספטמבר ‪2017‬‬

                                                    ‫‪ .1‬צבע ‪ :‬שני – שני הוא אדום עז‪ .‬אם כן‪ ,‬שני הוא סוג של צבע‪.‬‬
                                                                     ‫(‪ )1‬טעם ‪ :‬מתוק – מתוק הוא סוג של טעם‪.‬‬

                      ‫(‪ )2‬קול ‪ :‬חרישי – חרישי זה קול חלש מאוד‪ .‬אין מדובר בסוג של קול‪ ,‬כי אם בעוצמתו‪.‬‬
                   ‫(‪ )3‬ריח ‪ :‬ריחני – ריחני זה מדיף ריח נעים‪ ,‬כלומר יש לו ריח מסוג מסוים (נעים)‪ .‬נאמר על‬

                                                ‫דבר שיש לו ריח מסוג מסוים‪ ,‬ואין מדובר בסוג הריח עצמו‪.‬‬
                    ‫(‪ )4‬אור ‪ :‬בוהק – בוהק זה אור חזק‪ .‬אין מדובר בסוג של אור‪ ,‬כי אם בתיאור עוצמתו של‬

                                                                                                         ‫האור‪.‬‬

                ‫‪ .2‬קרטע ‪ :‬נע – קרטע זה נע בחוסר יציבות תוך קפיצות ונדנודים‪ ,‬כלומר התנועה שלו לא הייתה‬
                                             ‫רציפה ושוטפת‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן לומר כי קרטע פירושו נע בחוסר שטף‪.‬‬

                                 ‫(‪ )1‬גיחך ‪ :‬צחק – גיחך פירושו צחק קלות‪ ,‬ולא כי הצחוק אופיין בחוסר שטף‪.‬‬
                      ‫(‪ )2‬קרקש ‪ :‬הרעיש – קרקש זה השמיע קול הקשה‪ .‬הרעיש זה השמיע קול חזק‪ .‬כלומר‪,‬‬
                    ‫מדובר בשתי פעולות בעלות תכלית דומה – השמעת קול‪ ,‬אשר נבדלות בקול שהושמע‪.‬‬
                  ‫(‪ )3‬גמגם ‪ :‬דיבר – גמגם זה לא הצליח להגות את המילים בשטף ברור‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן לומר כי‬

                                                                              ‫גמגם פירושו דיבר בחוסר שטף‪.‬‬
                   ‫(‪ )4‬נצרד ‪ :‬שר – נצרד זה נעשה צרוד‪ ,‬כלומר קולו נהיה חסר צלילות‪ .‬שר זה השמיע בקולו‬
                ‫שיר‪ .‬אפשר שנצרד פירושו התקשה לשיר בצלילות‪ ,‬אך אין מדובר באפיון של שירה חסרת‬

                                                                                                          ‫שטף‪.‬‬

                                    ‫‪ .3‬היכן? ‪ :‬למצוא – היכן? זו שאלה שנשאלת במטרה למצוא משהו או מישהו‪.‬‬
                       ‫(‪ )1‬מתי?‪ :‬להגיע – מתי? זו שאלה שנשאלת במטרה לגלות את הזמן שבו יש להגיע‪ ,‬ולא‬

                                                                                                ‫במטרה להגיע‪.‬‬
                                               ‫(‪ )2‬מי? ‪ :‬לזהות – מי? זו שאלה שנשאלת במטרה לזהות מישהו‪.‬‬
                     ‫(‪ )3‬לאן? ‪ :‬לתעות – לאן? זו שאלה שנשאלת במטרה שלא לתעות‪ ,‬כלומר במטרה להימנע‬

                                                                                 ‫מהליכה בחיפוש אחר הדרך‪.‬‬
                       ‫(‪ )4‬מה? ‪ :‬להשתאות – מה? זו שאלה שהתשובה עליה עשויה לגרום למישהו להשתאות‬

                            ‫(להביע פליאה)‪ .‬או לחלופין‪ ,‬מה? זו שאלה שנשאלת כאשר אדם חש השתאות‪.‬‬

                                                          ‫‪ .4‬מכיר ‪ :‬מּו ָּכר – מוכר הוא מי או מה שאחר מכיר אותו‪.‬‬
                      ‫(‪ )1‬מובן ‪ :‬רהוט – רהוט הוא מה שמובן לאחר‪ .‬נשים לב כי המילה מובן היא תואר אשר‬
                   ‫מתייחס לדבר שאותו מבצע הפעולה מבין‪ .‬זאת‪ ,‬בשונה מהמילה מכיר‪ ,‬אשר מתייחסת‬

                                                                           ‫למבצע הפעולה‪ ,‬ולא לדבר המוכר‪.‬‬
                                                               ‫(‪ )2‬משּוער ‪ :‬ודאי – ודאי הוא דבר שאינו משוער‪.‬‬
                                                       ‫(‪ )3‬צריך ‪ :‬נחוץ – נחוץ הוא מי או מה שאחר צריך אותו‪.‬‬
                                          ‫(‪ )4‬מוגמר ‪ :‬סופי – סופי פירושו מוגמר‪ ,‬דבר שעשייתו הגיעה לקיצה‪.‬‬

‫‪1‬‬
   1   2   3   4   5   6