Page 1 - ver2
P. 1

‫פתרון פרק מילולי שני ספטמבר ‪2015‬‬
                                                         ‫‪ .1‬רפתן ‪ :‬רפת – רפתן הוא מי שמקום עבודתו הוא הרפת‪.‬‬
                 ‫(‪ )1‬כבאי ‪ :‬כבאית – הכבאית אינה מהווה את מקום עבודתו של הכבאי‪ ,‬כי אם משמשת אותו‬
                           ‫במסגרת עבודתו‪ .‬אם כן ניתן לומר כי הכבאי משתמש בכבאית במסגרת עבודתו‪.‬‬
                 ‫(‪ )2‬חזאי ‪ :‬תחזית – תפקידו של החזאי הוא לקבוע את התחזית‪ ,‬והיא אינה מהווה את מקום‬

                                                                                                  ‫העבודה שלו‪.‬‬
                      ‫(‪ )3‬קברן ‪ :‬קבר – עבודתו של הקברן היא לחפור‪/‬ליצור קברים‪( .‬בית הקברות הוא מקום‬

                                                                         ‫העבודה של הקברן‪ ,‬לא הקבר עצמו)‪.‬‬
                   ‫(‪ )4‬יערן ‪ :‬יער – יערן הוא מי שמקום עבודתו הוא היער‪ .‬יחס זה אכן זהה ליחס בין המילים‬

                                                                                            ‫המופיעות בשאלה‪.‬‬

                   ‫‪ .2‬בהול ‪ :‬דחוף – בהול הוא דבר דחוף מאוד‪ .‬נשים לב כי מדובר בשתי מילים בעלות משמעות‬
                  ‫דומה‪ ,‬אשר נבדלות ברמת החומרה של הדבר אותו הן מתארות‪ .‬נחפש יחס דומה בתשובות‪.‬‬
                  ‫(‪ )1‬מכובס ‪ :‬נקי – מכובס הוא מה שעבר פעולה שהפכה אותו להיות נקי‪ .‬היחס בין המילים‬

                                       ‫אינו דומה ליחס המופיע בשאלה‪ ,‬שכן מכובס אין פירושו נקי מאוד‪.‬‬
                        ‫(‪ )2‬מטונף ‪ :‬מלוכלך – מטונף הוא דבר מלוכלך מאוד‪ .‬יחס זה אכן דומה ליחס המופיע‬
                 ‫בשאלה‪ ,‬שכן משמעות שתי המילים דומה‪ ,‬אך הן נבדלות ברמת החומרה של הדבר אותו‬

                                                                                                  ‫הן מתארות‪.‬‬
                    ‫(‪ )3‬טעים ‪ :‬אכיל – טעים הוא דבר שאכילתו גורמת להנאה‪ ,‬ואכיל הוא דבר שניתן לאכול‬
                 ‫אותו‪ .‬שתי המילים מתאימות לתיאור אותו אובייקט‪ ,‬אך נשים לב כי הן נוגעות כל אחת‬

                        ‫למאפיין שונה של האובייקט (התחושה שעולה מאכילתו והאפשרות לאכול אותו)‪.‬‬
                        ‫(‪ )4‬שכיח ‪ :‬נדיר – היחס בין המילים הינו יחס של הפכים‪ .‬שכיח הוא דבר שאינו נדיר‪.‬‬

                    ‫‪ .3‬נחיל ‪ :‬כנף – נחיל הוא קבוצה של חרקים‪ .‬כנף היא חלק בגופו של החרק‪  .‬כנף היא חלק‬
                   ‫בפרט כלשהו (=חרק)‪ ,‬וקבוצה של הפרטים הללו היא נחיל‪ .‬נשים לב כי ביחס שהגדרנו סדר‬

                        ‫הופעת המילים הפוך מסדר הופעתן בשאלה‪ ,‬לפיכך עלינו לשמרו גם בהגדרת היחס בין‬
                                                                                                ‫המילים בתשובות‪.‬‬

                     ‫(‪ )1‬ועידה ‪ :‬ציר – ציר הוא נציג בועידה‪ ,‬כלומר הוא פרט בועידה‪ ,‬ולא חלק בפרט שרבים‬
                                                                                  ‫ממנו מרכיבים את הועידה‪.‬‬

                      ‫(‪ )2‬צי ‪ :‬מפרש – צי הוא קבוצת אניות‪ ,‬ומפרש הוא חלק באנייה‪ .‬מפרש הוא חלק בפרט‬
                                             ‫כלשהו (= אנייה)‪ ,‬וקבוצה של הפרטים הללו (=אניות) היא צי‪.‬‬

                    ‫(‪ )3‬תזמורת ‪ :‬כינור – תזמורת מורכבת מנגנים שמנגנים בכלים שונים‪ ,‬ואחד הכלים הללו‬
                     ‫הוא כינור‪ .‬היחס בין המילים שונה מהיחס שהגדרנו שכן כנף היא חלק מפרט שרבים‬
                 ‫ממנו מרכיבים את הקבוצה (נחיל)‪ ,‬ואילו כינור אינו חלק מהנגן‪ ,‬כי אם דבר שהנגן עושה‬

                                                                                                    ‫בו שימוש‪.‬‬
                  ‫(‪ )4‬עלווה ‪ :‬ענף – עלווה היא כלל העלים המכסים צמח‪ ,‬וענף הוא חלק מהצמח עצמו‪ .‬כיוון‬
                 ‫שהענף אינו חלק מהפרטים שמשתייכים לעלווה (שכן היא מורכבת מעלים)‪ ,‬יחס זה אינו‬

                                                                                                       ‫מתאים‪.‬‬

‫‪1‬‬
   1   2   3   4   5   6