Page 9 - ver1
P. 9

‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
                  ‫טענת המתנגדים לשימוש בשיטה הסטרוקטורליסטית הינה כי כיוון שלכל מסמן עשויות להיות כמה‬
                ‫אפשרויות של מסומנים‪ ,‬לא ניתן לערוך השוואה תרבותית בין תרבויות‪ .‬שכן ייתכן שמשמעות המסמן‬
                  ‫עבור החוקר שונה ממשמעותו בקרב התרבויות בהן הוא חוקר אותו‪" .‬אלה טענו כי לוי – שטראוס‪...‬‬

                     ‫התעלם מאחת הנקודות‪ ...‬הנוגעת לריבוי האפשרויות לאפיון המסומן‪ .‬עובדה זו‪ ...‬אינה מאפשרת‬
                         ‫מלכתחילה לערוך השוואה תבניתית בין תרבויות‪ .‬כיצד יוכל‪ ,‬למשל‪ ,‬חוקר‪( "...‬שורות ‪.)25-29‬‬

                  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מהאמור בפסקה לא עולה כי ההתנגדות לשיטה נובעת מכך שהמודל של דה ‪-‬‬
               ‫סוסיר מתאים רק לשפה ולתרבות הצרפתית ולא לאחרות‪ ,‬כי אם מכך שלכל תרבות עשוי להיות להיות‬

                                                                                 ‫מסומן שונה למסמן המקביל שלה בשפה‪.‬‬
               ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬ההתנגדות לשיטה נובעת מריבוי אפשרויות המסומנים לאותו מסמן ולמקביליו‬

                                                                                     ‫בשפות שונות ולא לאי הכרת המסמן‪.‬‬
             ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬ההתנגדות לשיטה הסטרוקטורליסטית נובעת מכך שהמסומן של מילה בשפתו‬
            ‫של החוקר יכולה להיות שונה מן המסומן של המילה המקבילה בשפה הנחקרת (כמו בדוגמה של החתול –‬

                                                                                                             ‫שורות ‪.)15-17‬‬
            ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה הראשונה נאמר כי אחת מטענותיו המרכזיות של לוי – שטראוס היא שאין‬
            ‫הבדל מהותי בין דרכי החשיבה של האדם התרבותי לאלה של האדם הפרימיטיבי‪ ,‬לפיכך אין כל משמעות‬

                                                                             ‫לעובדה שהוא חוקר רק את האדם התרבותי‪.‬‬

                                                                                                  ‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
            ‫נקרא את המשפט ממנו לקוחה ההפניה‪" :‬מחקר שכזה ודאי יתייחס אל החתול של הנחקרים כאל החתול‬
             ‫של החוקר‪ ,‬משום שזה האחרון אינו מכיר חתול אחר"‪ .‬המשפט לקוח מתוך הקשר רחב יותר בו מתאורת‬
             ‫דוגמה לבעייתיות השיטה הסטרוקטורליסטית – המסומן של מילה בשפתו של החוקר יכולה להיות שונה‬

               ‫מן המסומן של המילה המקבילה בשפה הנחקרת‪ .‬מכאן‪ ,‬שכיוון שהחוקר לא מכיר חתול אחר מלבד זה‬
           ‫שלו‪ ,‬המחקר ודאי יתייחס אל החתול של הנחקרים כאל החתול של החוקר‪( .‬מי שלא מכיר חתול אחר הוא‬

                                                                                                 ‫החוקר ‪" ‬זה האחרון")‪.‬‬

                                                                     ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪" ,‬זה האחרון" הוא החוקר‪.‬‬
             ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מי (="זה האחרון") שאינו מכיר חתול אחר הוא החוקר‪ ,‬ולכן המחקר יתייחס אל‬

                                                                             ‫החתול של הנחקרים כאל החתול של החוקר‪.‬‬
            ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬במשפט נזכרים "נחקרים" בלשון רבים‪ ,‬ואין כל התייחסות ל"נחקר" יחיד‪ .‬לפיכך‪,‬‬

                                                                               ‫לא יתכן כי "זה האחרון" יתייחס ל"נחקר‪.‬‬
             ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬המסומן של חתול אליו מתייחסים במשפט הוא החתול של החוקר‪ ,‬וכפי שהוסבר‬

                                                                                       ‫בתשובה (‪ ,)2‬לא הוא "זה האחרון"‪.‬‬

‫‪9‬‬
   4   5   6   7   8   9   10