Page 7 - ver1
P. 7

‫שהתינוקות שחוסנו חלו פחות‪ ,‬לא ניתן להסביר באמצעות גורם אחר מלבד החיסון עצמו‪ ,‬שכן נאמר כי‬
                                                                                                  ‫החיסונים ניתנו באקראי‪.‬‬

                     ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בעוד שבמסקנה של המורה שרה קיים קשר סיבתי בין הגורמים‪ ,‬במסקנה‬
                             ‫המופיעה בתשובה זו מתואר קשר מתאמי‪( ,‬סביר שאדם שמחייך הוא אדם מאושר יותר)‪.‬‬

                                                                                                  ‫‪ .17‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
                        ‫כדי לקבוע באיזה מן המשפטים המופיעים בתשובות ניתן להשלים את החלק החסר באמצעות‬
                  ‫הביטוי‪/‬מילה שישלימו את החלק החסר במשפט המופיע בשאלה‪ ,‬עלינו להבין תחילה את הקשר בין‬

                                                                                                                     ‫חלקיו‪.‬‬
              ‫מתוכן המשפט ניתן להבין כי יצירות של מלחינים שהחיים בארץ‪ ,‬ויצירות של מלחינים שנולדו בישראל‬
            ‫אך מתגוררים בחו"ל הן היצירות שבוצעו בקונצרט‪ .‬כיוון שאין ביניהן את "ו" החיבור כדי להעיד על קשר‬
           ‫ההוספה המחבר ביניהן‪ ,‬אזי שהחלק החסר במשפט הוא מילת קישור המעידה על קשר זה – פרט ל‪ /-‬נוסף‬

                                                                                                       ‫ל ‪ / -‬מלבד וכדומה‪.‬‬

             ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬המשפט המופיע בתשובה זו נפתח בביטוי "אף כי"‪ ,‬המעיד על קשר של ויתור‪ .‬אם‬
           ‫ננסה לשבץ בו מילת קישור המעידה על הוספה‪ ,‬ניווכח כי המשפט יהיה חסר היגיון – "אף כי המנכ"ל צפוי‬

                              ‫להודיע על הרפורמה כבר בשבוע הקרוב‪ ,‬מלבד שיישומה יתחיל רק בעוד חודשים רבים"‪.‬‬
                          ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪" .‬מלבד ד"ר כהן‪ ,‬הצלחנו לגייס למחקר החדש עוד שני חוקרים מהביולוגיה‬
                     ‫המולקולרית"‪ ,‬במשפט זה אכן ניתן לזהות קשר של הוספה (המילה "עוד" במשפט מרמזת על כך)‬

                                            ‫והשימוש במילה "מלבד" ‪"/‬נוסף ל‪ "-‬אכן משלים את המשפט באופן הגיוני‪.‬‬
             ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מהביטוי "כי אם" המופיע במשפט זה ניתן להבין שהחלק החסר צריך להיות "לא‬

                                ‫רק" אשר משלים אותו‪ ,‬ואין כל היגיון לשבץ בו את המילה "מלבד" "נוסף ל‪ "-‬וכדומה‪.‬‬
            ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בהשלמת המשפט המופיע בתשובה זו באמצעות מילת קישור המעידה של קשר של‬

                   ‫הוספה‪ ,‬ניווכח לדעת כי המשפט יהיה חסר היגיון ולא תקין תחבירית – "מלבד המשתתפות בהפגנה‬
                                                  ‫החזיקו שלטים הקוראים להנהיג הקלות במס למשפחות חד הוריות"‪.‬‬

                                                                                                  ‫‪ .18‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
            ‫לפי הדוגמה שניתנה בפסקה השנייה כדי להמחיש את המודל של סוסיר‪ ,‬ניתן להבין כי המסמן הוא צירוף‬
             ‫גרפי של האותיות או צירוף קולי של הצלילים (""המסמן של 'חתול' הוא צירוף גרפי בן ארבע אותיות או‬

               ‫צירוף קולי בן שתי הברות") אשר מעלה בדמיוננו את הרעיון שהוא מייצג‪ ,‬והמסומן הוא הרעיון שאליו‬
             ‫המסמן מכוון ("במקרה שלנו‪ :‬חיית מחמד הולכת על ארבע‪ ,‬בעלת פרווה וזנב ארוך"‪ ,‬כלומר "דמותה של‬

                                                                                                              ‫החיה חתול")‪.‬‬

               ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬המסמן הוא צירוף אותיות‪/‬צלילים המעלה בדמיוננו את הרעיון שהוא מייצג‪.‬‬
                                                                ‫לפיכך‪ ,‬המסמן של 'אח' הוא אכן צירוף האותיות א' ו‪-‬ח'‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תשובה זו משקפת אחד מהמסומנים האפשריים למסמן של 'אח'‪ ,‬שכן מדובר‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10