Page 6 - ver1
P. 6

‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
    ‫בראשית הפסקה נאמר כי אם נמצא שתרופה כלשהי יעילה יותר מתרופת דמה‪ ,‬היא מאושרת לשיווק‪.‬‬
  ‫הרופאים טוענים כי בדיקה זו אינה מספקת להם את המידע הדרוש כדי לדעת אם להמליץ על תרופה זו‬

      ‫לחולים‪ ,‬ודרושה גם בדיקה של יעילות התרופה מול יעילותן של תרופות מקבילות בשוק‪ .‬כלומר‪ ,‬לא‬
‫מספיק לדעת שתרופה כלשהי תורמת לשיפור במצב החולה יותר משתרופת דמה תורמת לכך‪ ,‬יש צורך גם‬

                               ‫לדעת מה מידת יעילות תרופה זו בהשוואה ליעילות תרופות מקבילות בשוק‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬הרופאים לא טוענים שאי אפשר לקבוע אם תרופות חדשות יעילות או לא כיוון‬
      ‫שהן נבדקות רק מול תרופות דמה‪ ,‬כי אם שיש לבדוק את מידת יעילות התרופות בהשוואה לתרופות‬
                                                                                        ‫דומות הקיימות בשוק‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬הרופאים לא טוענים כי בדיקת התרופות החדשות בהשוואה לתרופות דמה הן‬
      ‫תוצאת היעדר מחקרים המשווים בין התרופות החדשות לתרופות הקיימות בשוק‪ ,‬כי אם שהבדיקה‬
      ‫שעורכות חברות התרופות (השוואה מול תרופת דמה)‪ ,‬אינו מספיק ויש לבצע מחקרים הבודקים את‬
                                         ‫יעילות התרופות החדשות מול יעילותן של תרופות מקבילות בשוק‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬הרופאים אכן טוענים שהמידע שחברות התרופות נדרשות לספק (השוואת‬

‫יעילות התרופות החדשות מול יעילות תרופות דמה) אינו מספיק כדי לקבוע אם התרופות החדשות טובות‬
                                                                               ‫מתרופות אחרות לאותה מחלה‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי חברות התרופות מחויבות בהשוואת יעילות התרופות החדשות‬
      ‫ליעילות תרופות דמה‪ ,‬וכי רק אם נמצא כי הן אכן יעילות יותר מתרופות הדמה‪ ,‬הן יאושרו לשיווק‪.‬‬

                                                                                      ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫המורה שרה הסיקה כי הסיבה שממוצע הציונים של שתי קבוצות התלמידים (השתתפו בשיעורי הכנה‪/‬לא‬
‫השתתפו בשיעורי הכנה)‪ ,‬היא ההשתתפות בשיעורי ההכנה לבחינה‪ .‬המורה דינה מערערת על מסקנתה של‬

     ‫שרה באמצעות הסבר חלופי – התלמידים שהשתתפו בשיעורי ההכנה הם מלכתחילה טובים יותר‪ :‬זו‬
      ‫הסיבה שהם השתתפו בשיעורי ההכנה וזו גם הסיבה שהם הצליחו יותר במבחן‪ .‬כלומר‪ ,‬עלינו לחפש‬
‫מסקנה בה קיים קשר סיבתי בין הגורמים‪ ,‬ושניתן להסביר הן את הסיבה המתוארת בה והן את תוצאתה‪,‬‬

                                                      ‫באמצעות הסבר חלופי אשר מעיד על זיקה בין השניים‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬לפי מסקנה זו‪ ,‬אכילת מזון אורגני (סיבה) משפרת את הבריאות (תוצאה)‪ .‬מדובר בשני‬
 ‫גורמים שיש ביניהם זיקה מסוימת ובהחלט ניתן להסבירם באמצעות הסבר חלופי מהסוג שהציעה דינה‪.‬‬

     ‫למשל‪ ,‬מודעות גבוהה לאורח חיים בריא – כיוון שלאדם מודעות גבוהה לאורח חיים בריא הוא בוחר‬
                                                 ‫לאכול מזון אורגני‪ ,‬וכלל בריאותו טובה יותר כתוצאה מכך‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬המסקנה הנגזרת מהנתונים אינה משקפת קשר של סיבה ותוצאה בין שני גורמים‬
                                                                      ‫כפי שהופיע במסקנתה של המורה שרה‪.‬‬

      ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בעוד שאת הגורמים המופיעים במסקנתה(השתתפות בשיעורי הכנה והצלחה‬
        ‫במבחן) של המורה שרה ניתן להסביר באמצעות הסבר חלופי (תלמידים טובים יותר)‪ ,‬את העובדה‬

                                                                                                                           ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10