Page 1 - qua1
P. 1

‫פתרון פרק כמותי ראשון פברואר ‪2013‬‬

   ‫‪ .1‬השאלה שלפנינו הינה שאלה העוסקת באחוזים‪ .‬ישנה לפנינו משוואה ולכן נעזר בנוסחת האחוזים‬

                                           ‫בעת בנייתה‪:‬‬

   ‫‪10‬‬   ‫∙‬  ‫‪35‬‬  ‫=‬  ‫‪20‬‬      ‫∙‬  ‫‪    ‬‬  ‫‪/∙ 100‬‬
   ‫‪100‬‬            ‫‪100‬‬

   ‫‪10 ∙ 35 = 20 ∙      /: 10‬‬

           ‫‪35 = 2 ∙      /: 2‬‬

           ‫‪        .      =     ‬‬

                           ‫‪ .2‬השאלה שלפנינו הינה שאלה בגיאומטריה העוסקת בדמיון משולשים‪.‬‬
   ‫בשאלה נתון יחס בין שתי צלעות במשולש אחד ועלינו להסיק מכך לגבי היחס של שתי צלעות‬

                                                                              ‫אחרות במשולש השני‪.‬‬

   ‫אם נסמן את הזווית מול הצלע ‪     ‬בתור ‪     ‬ואת הזווית מול הצלע ‪     ‬בתור ‪     ‬נוכל לומר כי = ‪     +     ‬‬

                                   ‫‪( 90‬השלמה ל ‪ 180‬המשולש ישר זווית)‪.‬‬

   ‫על ידי השלמת הזוויות על קו ישר (ל ‪ )180‬נוכל לגלות כי הזווית מול הצלע ‪     ‬היא ‪     ‬ומכאן לומר‬

                                           ‫כי הזווית מול הצלע ‪     ‬היא ‪.    ‬‬

   ‫כעת שאנו יודעים אלו צלעות מונחות מול אילו זוויות נוכל לרשום את היחס‪:‬‬

           ‫‪    ‬‬  ‫=‬  ‫‪    ‬‬  ‫=‬  ‫‪    ‬‬
           ‫‪    ‬‬     ‫‪    ‬‬     ‫‪    ‬‬

   ‫‪ .3‬השאלה שלפנינו הינה ביטוי אלגברי המכיל ערך מוחלט‪ .‬ניגש לפתרון השאלה על ידי הצבת מספר‬
                                                                             ‫נוח בשאלה ובכל התשובות‪.‬‬
                                                                                          ‫נניח כי ‪:     = 1‬‬

               ‫‪(−1) ∙ (|−5| ∙ 1 ∙ |−1| ∙ (−3)) = (−1) ∙ (5 ∙ 1 ∙ 1 ∙ (−3)) = 15‬‬

                                                        ‫נציב כעת את אותו הערך של ‪     ‬בכל התשובות‪:‬‬
                                                              ‫‪ ‬תשובה מספר ‪−15 ∙ 12 = −15 - 1‬‬
                                                                      ‫‪ ‬תשובה מספר ‪5 ∙ 12 = 5 - 2‬‬
                                                                 ‫‪ ‬תשובה מספר ‪         ∙          =          - 3‬‬
                                                                 ‫‪ ‬תשובה מספר ‪−5 ∙ 13 = −5 - 4‬‬

        ‫ניתן לראות כי רק תשובה ‪ 3‬הניבה תוצאה זהה לזו שהניב הביטוי שבתרגיל ולכן זו התשובה‬
                                                                                                 ‫הנכונה ‪.‬‬

‫‪1‬‬
   1   2   3   4   5   6